Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla
Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.
Kerroin IAB:n Smart Marketing -seminaarissa puheenvuorossani yhteishankkeesta jossa 1. osapuolen dataan perustuen saadaan kohdennukset toimimaan kaikissa selaimissa Adformin DSP:n ja datamarkkinapaikan avulla.
Tämä on hieno esimerkki siitä että kotimaiset toimijat yhdessä kansainvälisten teknologiayhtiöiden kanssa voivat vaikuttaa ja olla mukana kehityksen etulinjassa digimarkkinoinnin murroksessa, joka liittyy edessä häämöttävään kolmannen osapuolten evästeiden kuolemaan.
Yhteistyön tavoitteena on varautua tulevaan evästemuutokseen mutta myös parantaa ohjelmallisen ostamisen toimivuutta jo lähiaikoina Safari- ja Firefox-selainten osalta. Kehitys kohdistuu kohderyhmien sekä raportoinnin ja mittauksen toimintaan 1. osapuolen datalla.
Ohessa kumppaniemme kommentit yhteistyöstä.
Antti Kallio, Dagmar, Chief Business Officer
“Dagmarille on tärkeää myös jatkossa varmistaa, että mainontaa pystytään ostamaan laadukkaasti, tehokkaasti ja kohdistetusti, joten ensimmäisen osapuolen evästeistä kootut kohdeyleisöt ovat jatkossa tärkeä osa tehokasta markkinointia.
”Toivomme, että pystymme löytämään parhaat tavat saada ensimmäisen osapuolen tunnisteet osaksi ostamisen ekosysteemiä. Näemme, että yhteiset ID:t ja ensimmäisen osapuolen evästeet tulevat täyttämään kolmannen osapuolen evästeiden jättämän aukon kohdistustekniikoissa.”
Christopher Fernandez, Matterkind (IPG MB) Managing Director, Nordics:
”Tapamme toimia on kokeilla uusia innovaatioita ja saada kokemusta uudesta osallistumalla, joko Proof of Consepteihin tai tekemällä omaa pilotointia. Nykyisellään yleisökohdennuksiin liittyy epävarmuutta ja on tärkeää löytää uusia toteutustapoja”
”Vaikka lyhyellä aikavälillä onkin epävarmuutta, näemme paljon potentiaalia uusissa ratkaisuissa. Pidemmällä aikavälillä en ole huolissani. Evästeiden muutokset lopulta parantavat esimerkiksi mittausta ja kohdennukset uudistuvat osana muutoksia.”
Jakob Bak, Adform, CTO
“Kaikki tiet vievät Roomaan, ja tässä tilanteessa 1. osapuolen datan aktivointi on tämän toimialan Rooma, kun 3. osapuolen keksien käyttö loppuu. Tämä muutos on myös oleellinen, sillä se mahdollistaa kohdentamisen ohjelmallisesti mm. Safarin liikenteeseen, joka on jo jonkin aikaa puuttunut. Lisäksi tällä muutoksella korostetaan paikallisten julkaisijoiden tärkeyttä, ja ohjataan kansainvälisille, ns. walled garden -toimijoille, kuten Facebookille ja Youtubelle valuvaa mainosrahaa myös näille paikallisille medioille.”
” Tämä testi antaa juurikin niitä kaivattuja suuntaviivoja sille, miltä tulevaisuus tulee näyttämään, kun 3. osapuolen keksit vaihtuvat 1. osapuolen dataan. Odotamme siis mielenkiinnolla testien tuloksia.”
Dagmar ja IPG Mediabrands voivat hyödyntää 1. osapuolen evästeisiin perustuvia kohdennuksia Adformin DSP:llä ja Adformin datamarkkinapaikalla
Kerromme lisää tämän niin kutsutun Proof of Conseptin laajemmasta saatavuudesta lähiaikoina projektin edetessä. Tekninen toteutus alkaa olla valmis ja seuraavana vaiheena on testaus Dagmarin ja IPG Mediabrandsin valittujen asiakkaiden kampanjoilla.
Jaakko Kuivalainen, Director, B2B Digital Business, vastaa Sanoman mediamyynnin digitaalisesta liiketoiminnasta ja tuotekehityksestä. Juoksemisen lisäksi vapaa-ajan harrastuksiin hänellä kuuluu usein iltaisin olevat kansainvälisten toimialajärjestöjen telcot.
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää