Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Sisällöntuotannon määrä kasvaa jatkuvasti. Sanotaan, että brändin pitäisi tehdä kaksisataa tarinaa vuodessa. Brändiin siis törmää useammin ja yhä useammassa mediassa.
Samalla medioiden rajat hämärtyvät. Facebook, Twitter, maili ja Hesari ovat vierekkäisiä ikoneita kännykän näytöllä, joista jokainen antaa ilmoituksia uusista sisällöistä. Parhaat yritykset kehittävät omia applikaatioitaan, jotta nekin pääsevät notifikaatiota puskevaksi ikoniksi kännykän näytölle. Ja näitä ikoneita selataan juuri silloin, kun katsotaan sitä perinteistä mediaa, TV:tä.
Kriittistä on, että kun brändiin törmää, se kuulostaa mediasta riippumatta samalta. Tässä maailmassa yritysviestintää, B2B-markkinointia ja B2C-markkinointia ei voi tehdä omissa siiloissaan tai omalla tyylillään. Kun brändi puhuttelee sähköpostilla B2B-asiakastaan päivällä, pitää sen kuulostaa samalta myös illalla, kun se puhuttelee samaa ihmistä kuluttaja-asioissa Facebookissa.
Jotta tässä onnistutaan, pitää eri viestintäyksiköiden siilot purkaa ja rakentaa yksi bränditoimitus. Yksi yksikkö, joka vastaa kaikista brändin nimissä lähtevistä viesteistä, menivät ne sitten asiakaslehteen, verkkosivuille, suorasähköpostiin tai omaan applikaation.
Bränditoimitus mahdollistaa myös systemaattisemman sisällöntuotannon. Kun kaikkien kanavien viestit tehdään yhdessä paikassa, saadaan viestit monistettua kaikkiin medioihin. Samalla kun kirjoittaa asiakaslehteen puolen sivun artikkelin, voi samasta aiheesta tehdä tiivistetyn version sähköpostiin ja verkkosivuille, 9 twiittiä ja 3 Facebook-statusta.
Vaikka bränditoimitus vastaa kaikesta yrityksen nimissä tehtävästä sisällöstä, ei sen tarvitse olla yhden henkilön harteilla. Uutismedioilla on ollut päätoimittajan johtamia sisällöntuottajia vuosikymmeniä.
Nyt vastaava päätoimittaja tarvitaan jokaiseen yritykseen.
Petri Vilpponen työskentelee Dinglellä asiakkuusjohtajana. Petri löytyy LinkedIn:stä ja Twitteristä.
Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
10.10.2024
Konversi0-0ptimistit: Finnkinon leffapeli - Viihdettä ja vaikuttavaa markkinointia
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. UUTTA! Nyt voit kuuntelun lisäksi myös katsoa IAB videopodcasteja!
lue lisää09.10.2024
IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.09.2024
Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä.
lue lisää