Icon
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan IABlogi

Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan

26.02.2015 | Dingle Oy

Sisällöntuotannon määrä kasvaa jatkuvasti. Sanotaan, että brändin pitäisi tehdä kaksisataa tarinaa vuodessa. Brändiin siis törmää useammin ja yhä useammassa mediassa.

Samalla medioiden rajat hämärtyvät. Facebook, Twitter, maili ja Hesari ovat vierekkäisiä ikoneita kännykän näytöllä, joista jokainen antaa ilmoituksia uusista sisällöistä. Parhaat yritykset kehittävät omia applikaatioitaan, jotta nekin pääsevät notifikaatiota puskevaksi ikoniksi kännykän näytölle. Ja näitä ikoneita selataan juuri silloin, kun katsotaan sitä perinteistä mediaa, TV:tä.

Kriittistä on, että kun brändiin törmää, se kuulostaa mediasta riippumatta samalta. Tässä maailmassa yritysviestintää, B2B-markkinointia ja B2C-markkinointia ei voi tehdä omissa siiloissaan tai omalla tyylillään. Kun brändi puhuttelee sähköpostilla B2B-asiakastaan päivällä, pitää sen kuulostaa samalta myös illalla, kun se puhuttelee samaa ihmistä kuluttaja-asioissa Facebookissa.

Jotta tässä onnistutaan, pitää eri viestintäyksiköiden siilot purkaa ja rakentaa yksi bränditoimitus. Yksi yksikkö, joka vastaa kaikista brändin nimissä lähtevistä viesteistä, menivät ne sitten asiakaslehteen, verkkosivuille, suorasähköpostiin tai omaan applikaation.

Bränditoimitus mahdollistaa myös systemaattisemman sisällöntuotannon. Kun kaikkien kanavien viestit tehdään yhdessä paikassa, saadaan viestit monistettua kaikkiin medioihin. Samalla kun kirjoittaa asiakaslehteen puolen sivun artikkelin, voi samasta aiheesta tehdä tiivistetyn version sähköpostiin ja verkkosivuille, 9 twiittiä ja 3 Facebook-statusta.

Vaikka bränditoimitus vastaa kaikesta yrityksen nimissä tehtävästä sisällöstä, ei sen tarvitse olla yhden henkilön harteilla. Uutismedioilla on ollut päätoimittajan johtamia sisällöntuottajia vuosikymmeniä.

Nyt vastaava päätoimittaja tarvitaan jokaiseen yritykseen.

Petri Vilpponen työskentelee Dinglellä asiakkuusjohtajana. Petri löytyy LinkedIn:stä ja Twitteristä.

Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää

20.12.2021

Onks pakko jos ei jaksa? - IAB:n Toiminnanjohtajan joulukirjoitus

Toinen kokonainen ja kaiken kaikkiaan kolmas vuosi IAB Finlandissa lähenee loppua. Kiirusta on pitänyt ja sitä rataa. Vielä pitäisi rypistää intoa ja onnistumisia puhkuva kirjoitus käsittämättömästä vuodesta 2021 ja vielä mahtavamman vuoden 2022 lähtökohdista. Mutta kun ei jaksa… ei jaksa millään, vaikka tuloksilla leveilylle olisi nyt oiva mahdollisuus.

lue lisää

20.12.2021

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia.

lue lisää