Icon
IABlogi - verkkomainontaa käsittelevä ja sen edistystä ajava asiantuntijablogi IABlogi

IABlogi - verkkomainontaa käsittelevä ja sen edistystä ajava asiantuntijablogi

28.06.2012 | Marko Siltala

Viime helmikuussa avatun IABlogin kolmisen kuukautta kestävä lanseerausvaihe on nyt onnistuneesti saatu päätökseen. Aloitusvaihe päätettiin laatimalla välikatsaus tästä uudesta verkkomainonnan asialla olevasta asiantuntijablogista.

Välikatsauksessa hioimme aikatauluja, keräsimme kommentteja, laadimme kehitysideoita ja kirkastimme suuntaa uudelle blogille.Tavoitteemme on selkeä: rakentaa IABlogista Suomen johtava verkkomainontaa käsittelevä ja sen edistystä ajava asiantuntijablogi.

Aloitus- ja vakiointivaiheet

Alkuvaiheen fokuksena oli saada postaukset “rullaamaan” ja käytännön toiminta vakioitua. Sisällötöntä blogia ei ole järkevää markkinoida. Päätimme keskittyä valamaan perustaa pitkäjänteisesti kehittyvälle laadukkaalle blogisisällölle. Kehitysprosessi on sujunut ennakkoon laadittujen suunnitelmien mukaisesti. Tästä onkin kiittäminen taustalla toimiville henkilöille, joista erityiskiitos kuuluu tietenkin itse IABlogin bloggaajille.

Heinäkuussa IABlogi hiljenee kesätauolle, jonka jälkeen aloitamme vakiointivaiheen. Sen yhtenä päätavoitteena on lukijamäärien kasvattaminen.Käytännössä otamme asteittain käyttöön erilaisia markkinointitoimenpiteita välikatsauksessa laadittujen suunnitelmien pohjalta.

Toinen päätavoite, jonka haluan nostaa välikatsauksesta esille, on kehittää blogisisältöä mahdollisimman laadukkaaksi. Laadimmekin erillisen kuvauksen laadukkaasta postauksesta IABlogissa, jonka listaan tämän postauksen lopussa (malta siis lukea tämä postaus loppuun ja katso samalla valokuva, sillä kyseessä ei ole kalavale :).

Tulemmekin etsimään kumppaneita yhteistyöhön tavoitteidemme saavuttamiseksi. Lähdemme tässä liikkeelle luottavaisin mielin, sillä joitain yhteistyöehdotuksia onkin jo ennättänyt saapua uuden blogin tiimoilta. On ollut ilo todeta, että kaikki mukaan kutsut henkilöt ovat halunneet lähteä mukaan bloggaamaan. Vastaanotto uudelle verkkomainonnan edistystä ajavalle blogille on ollut erinomainen kaikkien haastattelemieni henkilöiden keskuudessa.

Bloggaajien määrä

IABlogi on päivittynyt noin kahden postauksen viikkotahdilla jo lähes kymmenen eri kirjoittajan voimin. Ideana on, että IABlogilla on oma vakituisten bloggaajien ryhmä, joka kirjoittaa säännöllisesti omista aihealueistaan. Heitä täydentävät omista erikoisaiheistaan kirjoittavat vierasbloggaajat, joita kutsutaan kirjoittamaan kulloinkin alan ajankohtaisista aiheista.

Tällä hetkellä arvioimme, että ihanteellinen määrä vakituisille bloggaajille on noin kymmenen korvilla. Näin saamme tuotettua sopivalla tahdilla sisältöä kattaen internet-mainonnan kenttää samalla riittävän laajasti ja objektiivisesti. “Paikkoja on avoinna” siis vielä kouralliselle uusille vakiobloggaajille, joita tulemme myöhemmin kutsumaan mukaan IABlogiin. Vierasbloggaajia kutsumme mukaan useammin tapauskohtaisesti kulloinkin ajankohtaisista aiheista.

Omaan Pääbloggaajan rooliini kuuluu oman bloggaamisen lisäksi IABlogin ja sen aiheiden koordinointi, joten mikäli olet kiinnostunut bloggaamisesta ja sinulla on aiheeseen liittyvää sanottavaa, ota minuun yhteyttä. Saatan myös olla suoraan sinuun yhteydessä tiedustellakseni sinua bloggaamaan IABlogiin. Se on merkki siitä, että asiantuntemustasi kaivataan osaltaan edistämään verkkomainonnan kehitystä. Voit lähestyä minua matalalla kynnyksellä kaikkiin IABlogiin liittyvissä asioissa. Tavoitat minut sähköpostitse osoitteesta marko@iab.fi tai puhelimitse +358 50 438 083.

Esimerkillinen postaus IABlogissa (jonka aiemmin lupasin):

Laadukas postaus:
• bloggauksessa käsitellään verkkomainontaa ja siihen liittyviä aiheita
• pyrkii edistämään alaa ja verkkomainonnan kehitystä
• on aiheeltaan ajankohtainen tai muutoin tuoretta näkökulmaa tarjoava
• käsittelee asiaa toimialan näkökulmasta
• tarjoaa tilaa keskustelulle
• antaa hyödyllistä tietoa muille lukijoille

Postauksessa on lupa:
• käyttää huumoria
• kirjoittaa omalla tyylillään (esim. omien kokemusten kautta ja omalla persoonallaan)
• ottaa kantaa
• hyödyntää esimerkkejä omasta yrityksestä kuitenkaan sitä liiaksi markkinoimatta

Lisäarvoa postauksiin antavat:
• case-esimerkit
• kuvat, videoupotukset, linkit ja muu havainnollistaminen
• helppolukuisuus (asiantuntijablogissa tämän merkitys ei silti ole ensisijainen tärkeä)

Persoonaa peliin ja hyvää kesälomaa!

Krista Reimaa IAB:n toimistolta vieraili Mainostajien liiton “Blogit markkinoinnissa ja viestinnässä -seminaarissa, jossa IABlogissakin vieraileva Katleena Kortesuo oli puhumassa. Krista teki seminaarin annista koosteen, jonka vinkeistä erityisesti yksi nousi silmiini, sillä ainakaan itse en ole sitä vielä nimeksikään hyödyntänyt: Omaa persoonaa saa (ja voi jopa olla hyvä) liittää postauksiin mukaan.

Erilaisia asioita ja esimerkkejä voikin siis nostaa mukaan omasta elämästään. Liitimmekin sen mukaan laadukkaan postauksen kuvaukseen “postauksessa on lupa” -kohtaan. Aloitanpa sen siis itsekin nyt vielä, ennen kuin toivotan IABlogin lukijoille hyvää kesää ennen heinäkuun lomakautta:

Olen jo pitkään kannustanut äitiäni käyttämään Facebookkia, sillä matkustelen paljon ulkomailla. Näin kommunikointi ja kuulumisten vaihtaminen on huomattavasti kätevämpää. Hän on viimeinkin liittynyt palveluun mukaan ja voimme vaihtaa kuulumisia somessa vaikkapa videopuheluiden välityksellä. Oikeastaan, hän on viime aikoina ollut hyvin innostunut käyttämään FB:tä, ja huomannut, kuinka “koukuttava” palvelu voi ajoittain olla.

Hän onkin lisäillyt ahkerasti valokuvia Kangasalan kesäpaikaltamme. Näin hän tuottaa matkailijalle sopivasti koti-ikävää päivittämällä FB:hen kuvia Suomessa aluillaan olevasta suvesta ja erilaisista kalastuskuvista.

Palataan IABlogin pariin taas elokuussa. Hyvää kesää kaikille!

Viime helmikuussa avatun IABlogin kolmisen kuukautta kestävä lanseerausvaihe on nyt onnistuneesti saatu päätökseen. Aloitusvaihe päätettiin laatimalla välikatsaus tästä uudesta verkkomainonnan asialla olevasta asiantuntijablogista

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää