Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä IABlogi

Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä

10.11.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.

Postaussarjan aiemmat osat:
1: Suomen blogikenttä
2: Miten löytää oikeat bloggaajat?


Blogiyhteistyön tavat

Tapoja tehdä blogiyhteistyötä on lukemattomia. Joskus on mielekästä valita vain yksi yhteistyön muoto yhden bloggaajan kanssa, toisinaan taas yhdistellä erilaisia blogeja ja yhteistyön muotoja osaksi isompaa kampanjaa. Tärkeintä on löytää yhteistyön muoto, joka sopii brändille ja tuotteelle/palvelulle sekä istuu bloggaajan tyyliin. Alla esimerkkejä erilaisista tavoista tehdä blogiyhteistyötä*:

Blogikampanjointi
- sisältömarkkinointi ja natiivimainonta blogeissa

Tuotteet, palvelut
- tuotetestaukset ja arvostelut
- lukijoista koostettava testiryhmä
- unboxing

Kilpailut, arvonnat, tarjoukset
- arvonta blogissa
- kilpailu bloggaajille (avoin/rajatut bloggaajat)
- kilpailu lukijoille
- alennuskoodit
- kumppanuusmarkkinointi

Tapahtumat
- lehdistötilaisuudet, lanseeraukset
- bloggaajatilaisuudet

Tuote- tai palvelukehitys
- palaute valmiista tuotteesta
- osallistuminen tuotteen/palvelun kehittämiseen / luomiseen
- tuotteen/palvelun henkilöiminen bloggaajaan

Bloggaajan tunnettuuden hyödyntäminen blogin ulkopuolella
- mainoskampanjat
- haastattelut
- edustustilaisuudet, juontokeikat
- bloggaajien tuoma auktorisointi ja referenssit

Blogivierailut
- vierasbloggaaminen /vierasartikkelit
- mainostajan bloggaaminen blogiyhteisön sivuilla

Mainonta blogeissa
- display-mainonta yksittäisissä blogeissa
- display-mainonta blogiverkostoissa
- affiliate-mainokset /kumppanuusmarkkinointi

Sisällöntuotanto ja muut julkaisuoikeudet
- bloggaajien tuottama (ja jakama) sisältö sosiaalisessa mediassa
- bloggaajien tuotosten (esim. valokuvat tai reseptit) hyödyntäminen muualla, kuten mainoksissa tai mainostajan kotisivuilla

Sopimusbloggaaminen
- pitkäkestoinen yhteistyö
- eräänlaista sponsorointia: bloggaaja sitoutuu esimerkiksi käyttämään eksklusiivisesti mainostajan tuotteita (esim. leivontabloggaajan käyttää vain tietyn jauhovalmistajan tuotteita)

Sponsorointi

*Eri yhteistyön muotoja avataan tarkemmin valmiissa oppaassa.


Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää