Icon
Bloggaaja brändin asialla IABlogi

Bloggaaja brändin asialla

31.03.2015 | A-Lehdet

Blogien kommenttibokseissa sanan säilä viuhuu välillä melkoisessa tanassa.

Lilyssä esimerkiksi on viime viikkoina keskusteltu äänestämisestä ja äänestämättömyydestä, etnisestä taustasta ja kyllä, karvahöpsökästä (googlaa Karlito). Kommenteissa ihastellaan, ivataan, kehutaan ja kepitetään – mikä tärkeintä, keskustellaan.

Tuottajakollegani Inke Ketonen listasi aiemmin vinkkejä, miten tilata hyvä blogiyhteistyö. Kaupallisessa yhteistyössä huolellinen informoiminen inspiroi bloggaajaa, ja siihen kannattaa satsata varsinkin pitempiaikaisessa yhteistyössä.

Mainostaja ei nimittäin blogiyhteistyötä tehdessään tilaa vain pelkkää postausta. Hän ostaa brändilleen lähettilään, joka vastaa myös lukijoiden tuotetta tai palvelua koskeviin kysymyksiin. Nämä vastaukset puolestaan vaikuttavat kulutuspäätöksiin (Suuri Blogitutkimus 2014).

Vaakalaudalla on bloggaajan oma uskottavuus – kaupallisissa kampanjoissa hän usein tarvitsee taustatukea, jotta tarvittaessa osaa opastaa yleisöään. Verkkokaupan alekoodia jakava saa helposti ensimmäisenä kipakat palautteet, jos koodi ei toimikaan. Entä miten vastata kysymyksiin tuotteen eettisestä tuotannosta uskottavasti?

Vuorovaikutus blogin lukijoiden kanssa on monelle kirjoittajalle koko homman ydin. Miten sinun brändisi on mukana keskusteluissa?

Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan



A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:

Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää

20.12.2021

Onks pakko jos ei jaksa? - IAB:n Toiminnanjohtajan joulukirjoitus

Toinen kokonainen ja kaiken kaikkiaan kolmas vuosi IAB Finlandissa lähenee loppua. Kiirusta on pitänyt ja sitä rataa. Vielä pitäisi rypistää intoa ja onnistumisia puhkuva kirjoitus käsittämättömästä vuodesta 2021 ja vielä mahtavamman vuoden 2022 lähtökohdista. Mutta kun ei jaksa… ei jaksa millään, vaikka tuloksilla leveilylle olisi nyt oiva mahdollisuus.

lue lisää

20.12.2021

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia.

lue lisää