
Asiakasetujen keruu ja maksaminen mobiilissa - lompakoiden sukupuutto?
Tarkastellaanpa mobiilikehityksen kahta tuoretta hyödyntämistapaa: asiakasetujen kerryttämistä ja maksamista mobiilissa. Näistä kumpaakin tapahtuu jo, mutta uskon varsinaisen voiman piilevän niiden yhdistelmässä.
Nykypäivän lompakot ovat pullollaan erilaista tilaa vieviä kortteja, kuponkeja, lippuja ja lappuja. Tähän tarjottavat mobiiliratkaisut varmasti olisivat monelle mieleisiä. Vaikka perinteisistä maksuvälineistä tuskin vielä toviin luovutaan, on asteittainen siirtyminen mobiilimaksamiseen luvassa myös kivijalassa. Myös erilaiset kanta-asiakkuuteen liittyvät mobiilisovellukset tekevät tuloaan. Näiden avulla voitaisiin lompakko kokonaisuudessa sisällyttää älypuhelimiin, mikäli yritykset palveluineen vain pysyvät kehityksen tahdissa. Kuluttajat nimittäin omaksuvat uutta tekniikkaa ennätysvauhdilla.
IAB Singapore ja Solomo
Matkoillani viime kuukausina olen tehnyt yritystapaamisia (Hanoi, Saigon, Singapore ja Kuala Lumpur), joiden aikana vierailin mm. IAB Vietnamin ja Singaporen luona. Valokeila kannattaa erityisesti suunnata Kaakkois-Aasian taloudelliseen keskittymään eli Singaporeen, jossa tapasin paikallisen IAB:n vetäjän Ranji Davidin. Esittelin hänelle IABlogin toimintaperiaatteita ja vaihdoimme kuulumisia maiden ajankohtaisista online-aiheista.
Mielenkiintoista Singaporessa on alueen maantieteellinen koko. Alueen voi ajaa autolla läpi puolessa tunnissa. Tässä pienessä valtiossa asuu n. viisi miljoonaa hyvin toimeen tulevaa ja shoppailua rakastavaa asukasta, mikä tekee Ranjin mukaan paikasta erityisen mielenkiintoisen testipaikan erilaisille digilanseerauksille.
Osaltaan tästä johtuen, erityisen kovana aiheena Singaporessa Ranji totesi solomon (Social + Local +Mobile). Singaporessa tableteista ja kakkospuhelimista johtuen älypuhelinten penetraatio on jo yli 100 % kun Suomessa vastaava luku lähentelee TNS:n Mobile Life tutkimuksen mukaan 44 %:ia. Paikallisilla vaikuttaakin olevan applikaatio ladattuna miltei mihin tarpeeseen tahansa. Tämä alueellisesti pieni älypuhelinten luvattu maa onkin erityisen hedelmällistä maaperää solomon elementtejä yhdisteleviin lanseerauksiin.
Vaikka Singaporessa kuluttajat käyttävät Ranjin mukaan ajastaan 10 % mobiiliselailuun, vain 1 % yritysten mainospanostuksista suuntautuu mobiiliin. Kaikesta huolimatta panostusten suhde ei vielä siis Singaporessakaan ole oikeassa suhteessa käyttömääriin nähden.
Asiakasetujen kerääminen mobiilissa
Ranji kertoi innoissaan erilaisista kanta-asiakasetuihin liittyvistä mobiiliapplikaatioista (esim. Pointpal ja Perx) jotka ovat ilmeisen suosittuja Singaporessa.
Ostosten yhteydessä kassoilla kuvattavien QR-koodien avulla asiakas voi kerätä puhelimeen yrityksen leimoja samaan tapaan kuin entisaikojen kymppikorttien avulla. Kun leimoja on kertynyt tarvittava määrä, voidaan yrityksestä lunastaa saatava etu kätevästi puhelinta näyttämällä. Esimerkiksi Singaporen Subway tarjoaa ilmaisen aterian kahdeksaa leimaa vastaan.
Näin vähennetään erilaisten kuponkien ja korttien katoamisia sekä ennen kaikkea niiden ikävää säilyttämistä. Leimoja voi kerätä mitä erilaisimpiin yrityksiin. Ne käyvät vaikkapa kylpylöihin, kauneushoitoloihin, kahviloihin ja ravintoloihin. Puhelimesta voit myös tarkistaa lähimmät etuja myöntävät yritykset sijainnin perusteella.
Vaikka Ranji ei aikaisemmin ole ”kulkenut tarjousten perässä” ja kerännyt erilaisia kuponkeja, on hän nyt alkanut keräämään leimoja, koska se on niin helppoa. Etujen tuominen mobiiliin oli ratkaiseva tekijä, jonka avulla hän saa ny suosikkiravintolassaan aina ajoittain ilmaisen salaatin.
Asiakasedut ja maksaminen yhdessä
Eräs tulevaisuuden mobiiimaksamisen standardeista saattaa olla ns. NFC – teknologia (Near Field Communication), joka mahdollistaa kätevän maksamisen uudenlaisen digitaalisen lompakon, eli puhelimen avulla applikaation muodossa. Tuomas Avonius tulee bloggaamaan ensi viikolla enemmän NFC:stä sekä aiheeseen liittyvistä aloitteista maailmalla. Kyseessä on mielenkiintoinen katsaus mobiilimaailmaa puhututtavaan aiheeseen. Osa asiakkaista varmasti hyödyntäisi mobiilimaksamisen mahdollisuutta, mikäli sitä heille tarjottaisiin. Näin maksaminen voisi tapahtua monessa tapauksessa huomattavasti nykyistä kätevämmin.
Vaikka erilaisten asiakasetujen kerääminen olisi hyödyllistä, moni ei siihen vaivaudu ikävän korttihärdellin vuoksi. Ymmärrän Ranjia asian suhteen erinomaisesti, sillä itsekään en halua tunkea pullottavaa pörssiä tiukkojen housujen taskuun. Mikäli etujen kerääminen mahdollistettaisiin myös mobiilin avulla, ei etuisuuksien kerääminen enää olisi hankalaa laisinkaan.
Mikäli nämä kaksi tekijää (asiakasedut ja maksaminen) yhdistetään asiakkaiden saataville mobiiliin, yhdistetään samalla niin kätevyys kuin hyöty. Riippumatta siitä, mitkä tekniikat jatkossa vakiinnuttavat asemansa (QR-koodit, NFC), lienee näiden kahden tekijän siirtäminen mobiiliin järkevä teko yrityksiltä lähitulevaisuudessa.
Lähtekäämme siis yhteiseen sotaan ylipaksuja lompakoita vastaan :)
PS. Ranji suositteli minua tapaamaan tällä suunnalla pitkään vaikuttanutta suomalaista, eli Statsitin Mikko Kotilaa, jonka sittemmin tapasin Kuala Lumpurissa. Mikko lupautui vierasbloggaamaan IABlogiin alkuvuonna Singaporen(kin) toisesta kuumasta puheenaiheesta, eli online mediatilan huutokauppaostamisesta RTB:stä (Real Time Bidding). Samainen aihe on agendalla myös ensi viikon HOT or NOT – seminaarissa. Lue lisää ja ilmoittaudu!
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää