
IABlogi takaisin sorvin ääreen!
IAB:n naiskolmikko on palannut kesälomilta ja myös IABlogi heräilee asteittain eloon heinäkuussa pidetyn kesätauon jälkeen. Bloggaajat palaavat vähitellen lomiltaan omien verkkosorviensa ääreen ja syyskuussa palaammekin normaaliin päivitystahtiin. Ohessa jo muutamia poimintoja tuleviin bloggauksiin liittyen.
Tulevia ja toivottuja aiheita:
Ensi viikolla Tuomas Avonius käsittelee IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyä Maggi-casea ja vertailee sen pohjalta verkko- ja tv-mainontaa. Tuomaksen jälkeen seuraavalla viikolla Jari Jaanto jatkaa bloggaamalla sosiaalisen median trendeistä.
IABlogille on saatu toiveita käsiteltävistä blogiaiheista. Esimerkiksi mobiilimainonta on eräs aihesuosikki, ja mobiilimaailmaa sivutaankin nykyisten bloggaajiemme postauksia. Tähän liittyen myös uusi vieraileva bloggaajamme TNS Gallupin Anu Vuokko pohtii Mobile Life -tutkimuksen pohjalta mm. brändien läsnäoloa mobiilissa.
Mobiilin merkitys kasvaa nyt kovalla vauhdilla. Tästä esimerkkinä IAB:n tuore mobiilitutkimus sekä Markkinointi & Mainonnan tämän viikkoinen uutisointi Entertaiment and Media Outlook 2012–2016 raportin pohjalta.
Haemmekin nyt mobiilimainonnalle omaa vakituista bloggaajaa. Tähän onkin jo muutama nimiehdotus paperilla, joita tulen lähestymään syksyn aikana.
Maikkarin Spotti Blogissa Pasi Raassina kertoo MTV Median aloittavan ensi viikolla inscreen-näyttöjen myynnin kaikkiin verkkokampanjoihinsa. Tätä mielenkiintoista aihetta tullaan varmasti seuraamaan myös IABlogissa kuluvan vuoden aikana.
Lisäksi myös ostajan näkökulmaa on ehdotettu käsiteltäväksi. Näin joku alalla toiminut ja sen hyvin tunteva, mahdollisesti ostajan saappaisiin siirtynyt henkilö olisi oiva vahvistus bloggaajarinkiin.
Yksi mielenkiintoinen käsiteltävistä aiheista on OBA:an siirtyminen, joka onkin alkanut mallikkaasti. OBA:n itsesäätelyohjeistukseen jo sitoutuneiden suomalaisten yritysten lista on nähtävillä IAB Finlandin sivustolla ja koko Euroopan tasolla IAB Europen sivustolla.
Snoobi Oy:n kanssa sovimme bloggaajavaihdoksesta syksyllä, jolloin itse vierailen heillä vierasbloggaajana. Vaihtokauppana Snoobin toimitusjohtaja Mikko Seppä tulee syyskuussa bloggaamaan IABlogiin.
Kansainvälisiä tuulia
Itse alan jatkossa bloggaamaan myös verkkomainonnan kansainvälisistä tuulista tekemällä vierailuja IAB:n toimistoihin maailmalla. Tulen tekemään myös muita yritysvierailuja, mutta erityisesti on tarkoituksena hyödyntää IAB:n laajaa kansainvälistä verkostoa.
Heinäkuussa tapasin IAB Vietnamin edustajia jonka lisäksi tein myös muutaman muun yritysvierailun Hanoissa ja Saigonissa. Tulen näiden pohjalta kirjoittamaan kuulumisia Vietnamin mielenkiintoisesta, isosta sekä kehittyvästä markkinasta. Elokuun lopulla suuntaan vierailulle IAB Singaporeen, jonka pohjalta palaan asiaan myöhemmin syksyllä.
Matkustelen pitkälti ulkomailla etätöiden merkeissä. Tämä on samalla hieno mahdollisuus yritysvierailuille ulkomailla, jonka haluankin ehdottomasti hyödyntää. Yritysvierailujen pohjalta tekemäni postaukset tulen kirjoittamaan englanniksi. Tämä on toisaalta kohteliasta haastateltavia kohtaan ja samalla tehokasta kielten preppausta.
Tässä siis esimakua tulevista aiheista, mutta jättäkäämme kuitenkin valtaosan bloggaajien tarjoamaksi yllätykseksi!
15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää08.08.2025
IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?
Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.
lue lisää01.08.2025
IAB Insider: High Impact, High Creativity?
Mitä syntyy, kun luovuus ja display-mainonta törmäytetään? Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukellamme syvälle luovan display-mainonnan ytimeen — unohtamatta high impact -formaattien mahdollisuuksia ja haasteita.
lue lisää