
IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä.
![]() |
Elli Mäkilä, CEO, Storybound |
Kerro Elli hieman Storyboundista sekä myös itsestäsi?
Storybound Oy on 2018 alkusyksyllä ovensa avannut markkinointi- ja viestintätoimisto, jonka perustin työskenneltyäni 25 vuotta maamme suurimmissa mediataloissa, muun muassa aikakauslehtien vastaavana päätoimittajana ja myynnin johtoryhmissä. Myös tv-ohjelmia on tullut tuotettua, juonnettua ja käsikirjoitettua. Tuotantotoimistomme sijaitsee Lohjalla, ja Helsingissä meillä on asiakaspalvelutoimisto. Tavoitteenamme on laajentaa myös muihin kaupunkeihin. Olemme rakentaneet asiakkaan omiin prosesseihin ja tiimeihin integroitavan palvelumallin, joka mahdollistaa pitkäjänteisemmän ja syvemmin asiakkaan omaa liiketoimintaa tukevan markkinoinnin ja viestinnän, kustannustehokkaammin ja ketterämmin. Meiltä saa täydet markkinoinnin ja viestinnän palvelut, strategioista markkinoinnin automaatioon, radio- ja tv-mainoksiin, somen ylläpitoon, lehdistön tiedottamiseen ja vaikka perinteiseen suorapostitukseen.
Mitä odotuksia sinulla on IAB-yhteistyöltä?
Minulla on pitkä historia IAB Finlandin kanssa, jossa toimin aikoinaan useamman vuoden myös Sisältömarkkinoinnin työryhmän puheenjohtajana. Olen ollut IAB:n ja viranomaisten kanssa yhdessä pohtimassa muun muassa natiivimainonnan suomenkielistä termiä, vaikuttajamarkkinoinnin merkintäsuosituksia sekä tuottamassa useita sisältömarkkinoinnin, natiivimainonnan ja vaikuttajamarkkinoinnin oppaita ja suosituksia. IAB on ollut näköalapaikka digitaalisen ja sisällöllisen mainonnan murroksessa, ja ehkä nyt odotankin seuraavaksi mainostajien roolin sekä media-mainostaja-dialogin isoa aaltoa IAB:n verkostossa. Minulle tärkeää on myös kehittää digitaalisen liiketoiminnan ja sen prosessien sekä asiantuntijoiden johtamiseen liittyvää keskustelua. IAB on mielestäni tähän ylivoimainen alusta.
Mitä Storybound aikoo tuoda IAB-yhteisöön?
Storyboundin ydinosaamista on fasilitoida asiakkaan liiketoiminnan ja eri sidosryhmien välillä. Meille on kehittynyt syvempi ymmärrys ja ajankohtainen kuva muun muassa autoalasta, sekä yksityisistä että VOS-kulttuuritoimijoista, yhdistyksistä ja liitoista, ICT-alasta ja kauppakeskustoiminnoista, joissa kaikissa meillä on monipuoliset asiakkuudet. Meillä on kokemusta myös yksityisten ja julkisten toimijoiden rajapinnoista, niiden erityisvaatimuksista ja myös mahdollisuuksista.
Minkälaiset hankkeet ovat nyt Storyboundin työpöydällä TAI mihin asioihin olette keskittymässä vuoden 2022 alussa?
Vuonna 2022 olemme kasvupolulla, joka tukee strategiaamme lisätä tulevaisuudessa paikallisalueet hyvin tuntevia palvelupisteitämme suurissa kaupungeissa, mutta kuitenkin tehdä itse tuotanto Lohjalla. Tämä malli mahdollistaa palvelujemme kohtuullisen hinnoittelun, mutta turvaa tuotannon ja osaamisen laadun keskitetyn hallinnan. Tänä vuonna erityisen kysyttyjä ovat erilaiset kysely- ja tutkimuspalvelumme, joita toteutamme ketterästi ja kustannustehokkaasti digitaalisilla alustoilla sekä profiloidulla vastaajarekrytoinneilla. Ja niin kuin joka vuonna, panostamme henkilöstömme kehittymiseen. Meillä jokaiselle työntekijälle tehdään oma urakehityssuunnitelma, jota päivitämme yhdessä vuosittain, ja jonka mukaisesti jokainen saa joka vuosi jonkun suunnitelmaa tukevan koulutuksen. IAB Finlandin koulutuksilla on osaamisemme kehittämisessä oleellinen rooli.
Vuosi on vaihtunut ja lomat ovat vain haaleita muistoja - haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?
Olen ura- ja tavoitekeskeisenä ihmisenä aivan väärä tyyppi antamaan palautumiseen liittyviä vinkkejä, mutta jos yleisestä jaksamisesta puhutaan, uskon urheiluun, kaurapuuroon ja aikaiseen nukkumaanmenoon.
16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boozt-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Kelly, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää