
IAB Jäsenesittely: RTB House, Jouni Laukkanen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Seuraavaksi vuorossa RTB House ja Jouni Laukkanen.
![]() |
Jouni Laukkanen, Sales Director Finland, RTB HOUSE |
Kerro hieman RTB Housesta sekä myös itsestäsi?
RTB House on globaali markkinointiteknologiayritys ja autamme mainostajia ja toimistoja tehokkaasti parempiin tuloksiin oman teknologiamme avulla. Tarjoamme ratkaisun full funnel -markkinointiin eli toimimme niin online videon saralla kuin markkinointisuppilon tulospohjaisessa päässäkin. Oma teknologiamme rakentuu pelkän tavallisen koneoppimisen sijaan puhtaasti syväoppimisen algoritmien (AI) päälle ja sen avulla voimme kohdentaa display- ja videomainontaa tehokkaimmin.
Kotona puolestaan pyörittelen palikoita 3- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa, joten päivät eivät käy pitkiksi saati hiljaisiksi läppärin kannen laskeuduttua alas. Vapaa-ajalla perheen kanssa ulkoillaan paljon ja toki näin olympiatalvena hiihtolajeja seuraan erityisellä tarkkuudella kotisohvalta.
Mitä odotuksia sinulla on IAB-yhteistyöltä?
IAB:n työryhmissä syventävät keskustelut ovat melkoisen opettavaisia ja työryhmien tapaamiset tuovat mukavaa vaihtelua arkeen. Toivottavasti pian päästäisiin myös seminaareissa live-kohtaamisiin ja juttelemaan taukokahveilla kehittyvästä maailmasta. Ohjelmallisen mainonnan työryhmässä olen ollut mukana aiemminkin ja toivottavasti nytkin tapaamme jo pian.
Entä mitä RTB House aikoo tuoda IAB-yhteisöön?
Tottakai tässä uuden äärellä ollessa pysyy ainakin vielä vähän virnettä naamalla, joten ehkäpä jotakin positiivista! RTB House tekee jo IAB-yhteistyötä monissa maissa, joten yritämme välittää tänne myös tuoreimpia kuulumisia ja oppeja muista markkinoista.
Minkälaiset kehityshankkeet ovat nyt RTB Housen työpöydällä?
Tutkimme jatkuvasti uudenlaisia mahdollisuuksia hyödyntää tekoälyä ja sen uusinta aaltoa eli syväoppimista mainonnan kohdentamisessa. Lisäksi horisontissa kangastavan "evästeettömän tulevaisuuden" eteen teemme tutkimusta ja yhteistyötä monilla eri tasoilla. Olemme olleet mukana mm. Googlen Privacy Sandbox -yhteistyössä yksityisyydensuojaa paremmin huomioivan verkon puolesta saaden omat ehdotuksemme relevantteihin kohdentamismahdollisuuksiin mukaan.
Syksy ja pimeys valtaa alaa - haluatko Jouni antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?
Kyllähän pizzaperjantai on näissä edelleen ohittamaton! Toisaalta rännän juuri sataessa maahan odottelen ensilumenladun aukeamista ja lumisemman talven tuloa - lyhytkin ulkoiluhetki piristää aina työviikon päälle. Mukavaa talven odotusta IAB:n seuraajille!
09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää