Icon
IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin IABlogi

IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin

11.05.2016

Järjestyksessään kymmenennessä Interact-konferenssissa IAB Europe ilmoitti tänään digimainonnan panostusten kasvaneen vuonna 2015 jäsenmaidensa alueella 13,1 prosenttia, yhteensä 36,2 miljardiin euroon. 

Kaikissa IAB Europen jäsenmaissa digitaalinen mainonta on jatkanut kasvuaan. Yhtenäistä maille on myös mobiilin ja videon voimakas kasvu. Mobiili on viime vuoden aikana kasvanut jopa 60,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2014 ja muodostaa display-mainonnan osuudesta jo yli neljänneksen (25,4 %). Digitaalinen videomainonta on jäsenmaiden tasolla kasvanut, muodostaen viime vuonna 16,7 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

IAB Europen AdEx-tutkimus jakaa digimainonnan kolmeen osaan: display- ja hakumainontaan sekä luokiteltuihin ja hakemistoihin. Näistä ensimmäinen, display-mainonta, kasvoi eniten (+17,4 %). Hakumainonta kasvoi vuoden 2014 pienoisen notkahduksen jälkeen viime vuoden aikana 12,6 prosenttia ja on yhä tuotoiltaan merkittävin digimainonnan muoto.

Kolme eniten digimedian panostusten osalta kasvanutta IAB Europen jäsenmaata ovat:
1. Irlanti 29.0% kasvulla
2. Bulgaria 22.3% kasvulla
3. Puola 21.8% kasvulla

Suomen kasvuluku oli vuonna 2015 IAB Europen tavalla mitattuna 8 prosenttia. IAB Europe harmonisoi lukuja jäsenmaiden tilastojen yhtenäistämiseksi.

Kymmenen suurinta digimainontaan vuonna 2015 panostanutta maata ovat:
1. Iso-Britannia (11.8*)
2. Saksa (5.8)
3. Ranska 4.2)
4. Italia (2.1)
5. Alankomaat (1.6)
6. Venäjä (1.5)
7. Ruotsi (1.3)
8. Espanja (1.2)
9. Tanska (0.8)
10. Sveitsi (0.8)

*Luvut ovat miljardia euroa.

Suomen panostukset vuoden 2015 aikana olivat 286,1 miljoonaa euroa.

Lue IAB Europen lehdistötiedote tästä.

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää