Icon
IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin IABlogi

IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin

11.05.2016

Järjestyksessään kymmenennessä Interact-konferenssissa IAB Europe ilmoitti tänään digimainonnan panostusten kasvaneen vuonna 2015 jäsenmaidensa alueella 13,1 prosenttia, yhteensä 36,2 miljardiin euroon. 

Kaikissa IAB Europen jäsenmaissa digitaalinen mainonta on jatkanut kasvuaan. Yhtenäistä maille on myös mobiilin ja videon voimakas kasvu. Mobiili on viime vuoden aikana kasvanut jopa 60,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2014 ja muodostaa display-mainonnan osuudesta jo yli neljänneksen (25,4 %). Digitaalinen videomainonta on jäsenmaiden tasolla kasvanut, muodostaen viime vuonna 16,7 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

IAB Europen AdEx-tutkimus jakaa digimainonnan kolmeen osaan: display- ja hakumainontaan sekä luokiteltuihin ja hakemistoihin. Näistä ensimmäinen, display-mainonta, kasvoi eniten (+17,4 %). Hakumainonta kasvoi vuoden 2014 pienoisen notkahduksen jälkeen viime vuoden aikana 12,6 prosenttia ja on yhä tuotoiltaan merkittävin digimainonnan muoto.

Kolme eniten digimedian panostusten osalta kasvanutta IAB Europen jäsenmaata ovat:
1. Irlanti 29.0% kasvulla
2. Bulgaria 22.3% kasvulla
3. Puola 21.8% kasvulla

Suomen kasvuluku oli vuonna 2015 IAB Europen tavalla mitattuna 8 prosenttia. IAB Europe harmonisoi lukuja jäsenmaiden tilastojen yhtenäistämiseksi.

Kymmenen suurinta digimainontaan vuonna 2015 panostanutta maata ovat:
1. Iso-Britannia (11.8*)
2. Saksa (5.8)
3. Ranska 4.2)
4. Italia (2.1)
5. Alankomaat (1.6)
6. Venäjä (1.5)
7. Ruotsi (1.3)
8. Espanja (1.2)
9. Tanska (0.8)
10. Sveitsi (0.8)

*Luvut ovat miljardia euroa.

Suomen panostukset vuoden 2015 aikana olivat 286,1 miljoonaa euroa.

Lue IAB Europen lehdistötiedote tästä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää