Icon
IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä IABlogi

IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä

27.10.2017

IAB Europe pahoittelee Euroopan parlamentin eilistä päätöstä hyväksyä ehdotettu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin kiistanalainen selonteko. Parlamentti päätti vain pienellä äänten enemmistöllä kieltää mainosrahoitteisia yrityksiä antamasta online-sisällöt käyttäjille sitä vastaan, että käyttäjät antavat suostumuksen mainosprosessin kannalta olennaisten tietojensa käyttöön.

"Euroopan parlamentin ePrivacy-asetusta koskevassa tekstissä rajoitetaan olennaisesti yritysten mainosrahoitteista liiketoimintaa kieltämällä näitä rajoittamasta tai olemaan jakamatta sisältöjä sellaisille käyttäjille, jotka eivät anna suostumustaan datapohjaiseen mainontaan liittyvään tiedonkeruuseen", huomauttaa IAB Europen CEO Townsend Feehan.

ePrivacy-asetus saattaa vakavasti vaarantaa internetin luonteen sivuuttamalla datan ja yritysten digitaalisen liiketoiminnan välisen yhteyden. Lyhyen aikavälin seuraus olisi merkittävä askel taaksepäin eurooppalaiselle internetille. Kun julkaisijat eivät pysty kohdistamaan mainontaa yleisölle tehokkaasti ja osoittamaan, että mainokset näkyvät käyttäjillä, mainonta menettää arvonsa. Kun mainonnan arvo vähenee, niin verkkopalvelujen arvo - ja viime kädessä myös saatavuus – huononevat palveluissa, jotka eurooppalaiset ovat saaneet tähän asti käyttöönsä pienillä kustannuksilla tai kokonaan maksutta.

Lue IAB Europen lehdistötiedote kokonaan täältä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää