IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä
IAB Europe pahoittelee Euroopan parlamentin eilistä päätöstä hyväksyä ehdotettu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin kiistanalainen selonteko. Parlamentti päätti vain pienellä äänten enemmistöllä kieltää mainosrahoitteisia yrityksiä antamasta online-sisällöt käyttäjille sitä vastaan, että käyttäjät antavat suostumuksen mainosprosessin kannalta olennaisten tietojensa käyttöön.
"Euroopan parlamentin ePrivacy-asetusta koskevassa tekstissä rajoitetaan olennaisesti yritysten mainosrahoitteista liiketoimintaa kieltämällä näitä rajoittamasta tai olemaan jakamatta sisältöjä sellaisille käyttäjille, jotka eivät anna suostumustaan datapohjaiseen mainontaan liittyvään tiedonkeruuseen", huomauttaa IAB Europen CEO Townsend Feehan.
ePrivacy-asetus saattaa vakavasti vaarantaa internetin luonteen sivuuttamalla datan ja yritysten digitaalisen liiketoiminnan välisen yhteyden. Lyhyen aikavälin seuraus olisi merkittävä askel taaksepäin eurooppalaiselle internetille. Kun julkaisijat eivät pysty kohdistamaan mainontaa yleisölle tehokkaasti ja osoittamaan, että mainokset näkyvät käyttäjillä, mainonta menettää arvonsa. Kun mainonnan arvo vähenee, niin verkkopalvelujen arvo - ja viime kädessä myös saatavuus – huononevat palveluissa, jotka eurooppalaiset ovat saaneet tähän asti käyttöönsä pienillä kustannuksilla tai kokonaan maksutta.
22.03.2024
IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina
Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.
lue lisää07.03.2024
Ohjelmallinen Gaming 2024
Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.
lue lisää05.03.2024
Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä
Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.
lue lisää28.02.2024
Pelimainonnan myytinmurtajat
Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.
lue lisää