Icon
IAB Europe: Coalition for Better Ads julkaisee Better Ads Experience -ohjelman IABlogi

IAB Europe: Coalition for Better Ads julkaisee Better Ads Experience -ohjelman

20.12.2017

Tammikuussa 2018 koalitio käynnistää Better Ads Experience -ohjelman, joka on vapaaehtoinen aloite alan toimijoille parantamaan kuluttajien online-mainoskokemusta ja edistämään Better Ads -standardien käyttöönottoa markkinoilla. Koalition määrittelemien puitteiden perusteella Better Ads Experience -ohjelma sertifioi verkkojulkaisijat, jotka eivät hyväksy standardien mukaista häiritsevää mainontaa, ja akkreditoi selaimet ja mainosteknologiayritykset, jotka arvioivat kustantajien standardien noudattamista ja suodattavat sähköisiä mainoksia standardeihin perustuen.

Serfitioidut yritykset rekisteriin

Ohjelma ylläpitää rekisteriä sertifioiduista yrityksistä, joilla ei ole sivustoissaan mainoksia, jotka on suodatettu ohjelmaan osallistuvien selainten ja mainosteknologiayritysten standardien mukaan. Jos vaatimustenmukaisuusongelmia ilmenee, varmennetuille yrityksille ilmoitetaan ja niillä on mahdollisuus käsitellä rikkomuksia tai jatkaa tarkastelua riippumattomalla riitojenratkaisujärjestelmällä, joka on saatavilla ohjelman kautta. Ohjelman tarkemmat lisätiedot, mukaan lukien rekisteröintiprosessi, maksut ja muut tiedot, julkaistaan tammikuussa osallistumisesta kiinnostuneille yrityksille tarkasteltavaksi.

Standardin alittavat mainosmuodot

Better Ads Standards on nykyisellään kehitetty desktop- ja mobiililaitteille Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Koalition laaja kuluttajatutkimus tunnisti mainosstandardin alle jäävän seuraavat desktop mainoskokemukset: pop-up-mainokset, automaattisesti käynnistyvät videomainokset äänellä, prestitial-mainokset, joissa on jäljellä olevan ajan laskuri sekä suuret tarramainokset. Mobiiliympäristössä Better Ads -standardin ulkopuolelle jäivät nämä mainosmuodot: pop-up-mainokset, prestitial-mainokset, mainokset, joiden pinta-ala on yli 30% näytöstä, vilkkuvat animoidut mainokset, automaattisesti käynnistyvät videomainokset äänellä, poststitial-mainokset, joissa on jäljellä olevan ajan laskuri, koko näytön kokoiset scrollattavat mainokset ja suuret tarramainokset.

Standardin alittavat mainosmuodot on esitetty hyvin havainnollisesti ja koalition nettisivuilla. (Kuva: Coalition for Better Ads)

.

Townsend Feehan, CEO, IAB Europe, kommentoi uutista näin: ”IAB Europe on tukenut paremmista Coalition for Better Ads -haneketta ja sen kattavaa tutkimusta, jotka antoivat arvokkaita näkemyksiä sen määrittelemiseksi, millaisia mainoskokemuksia eurooppalaiset käyttäjät saivat ja vielä tärkeämpänä, millaisia käyttökokemukset, joita eurooppalaiset käyttäjät eivät halua saada. Odotamme nyt, että koalition standardit toteutetaan laajasti "Better Ads Experience" -ohjelman puitteissa. Markkinoille on annettava selkeät ja läpinäkyvät ohjeet siitä, miten osallistua ohjelmaan. Koalition laajempi rooli on avainasemassa tämän aloitteen onnistumiselle. Edistämme tätä kriittistä prosessia maantieteellisesti monipuolisen ja laaja-alaisen asiantuntemuksemme avulla johtavan verkko-mainosekosysteemin yhdistyksen asiantuntemuksellamme.”

08.12.2022

IAB Studio: Brand Safety - Miten pitää brändi turvassa?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Maarit Ruuth MTV:ltä, Jaakko Haarala DoubleVerifyltä ja Hanna Vierikko Sanomalta. Tässä jaksossa Pasi, Maarit, Hanna ja Jaakko keskustelevat Brand safetysta eli turvallisesta brändiympäristöstä mainonnassa.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää