Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus
Kuluttajat vaativat brändeiltä ja yritysten palveluilta yhä enemmän viestintää ja vuorovaikutusta. Digimainonnan moniulotteisuus ja monimuotoinen ympäristö tarjoavat mainostajille tavan palvella kuluttajien kasvavia vaatimuksia ja tarpeita, esimerkiksi informoimalla kuluttajia display-mainonnalla ja tarjoamalla persoonallista sisältöä natiivimainonnan kautta.
Verkko tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tehdä tehokasta ja monipuolista taktista sekä brändimainontaa verkossa. Näiden avulla mainostajat voivat olla vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa, lisätä kiinnostusta, aktivoida kuluttajia sekä vahvistaa samalla brändimielikuvia.
Digimainonnan automaation kautta mainontaa voidaan kohdentaa monin eri tavoin ja tavoittaa kapeampiakin kohderyhmiä eri medioista. Kohdentaminen asettaa kuitenkin omat haasteensa mainonnan sisällölle: on mietittävä mihin aikaan ja missä päätelaitteessa kohtaaminen kuluttajan kanssa tapahtuu. Entä mikä on viestin vastaanottajan sen hetkinen mielentila? Jos potentiaalinen asiakas on jo vieraillut yrityksen sivuilla, odotukset viestinnälle ovat erilaiset kuin henkilölle, joka ei ole aiemmin kuullutkaan mainostajasta.
Digimainonta 2015 -selvityksessä pureuduimme syvälle digimainonnan sielunelämään ja selvitimme onnistuneimpien mainosten ominaisuuksia ja piirteitä.
Digitaalisessa ympäristössä brändimainonta toimii erinomaisesti. Onnistuneimmat brändimainokset jäävät mieleen, luovat positiivisia mielikuvia ja herättävät kiinnostusta. Onnistuneimpien brändimainosten kohdalla mainostaja sekä viesti ovat selkeästi esillä. Näissä mainoksissa korostuu kuvan käyttö, jossa on mukana tuote sekä ihminen. Mainoksien paikka on myös selkeästi mietitty, jotta mainos varmasti tavoittaa oikean kohderyhmän, jolle mainoksen viesti on relevantti.
Onnistuneimmat taktiset mainokset erottuvat muusta mainonnasta ja aktivoivat kuluttajia ostamaan tuotteen/palvelun, hakemaan lisätietoja tai hakeutumaan mainostajan muun sisällön pariin.
Taktisissa mainoksissa on tärkeä esittää viesti ytimekkäästi ja halutun jatkotoimenpiteen pitää olla selkeästi esillä, jotta mainos aktivoi mahdollisimman suuren osan kohderyhmästä. Näiden mainoksien paikka on selkeästi mietitty ja näissä on brändin mukainen väritys, jotta kuluttaja tunnistaa mainostajan mahdollisimman helposti.
”On myös tärkeätä muistaa, että vaikka digistä saadaan dataa jatkuvasti reaaliaikaisesti, tämä ei tarkoita sitä että, kampanjat aktivoivat kuluttajat juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainonnalle. ”
Esimerkiksi henkilöt, jotka huomaavat display-mainoksen, joka ohjaa mainostajan muun sisällön pariin, eivät aina klikkaa mainosta juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainokselle. Monesti aktivoituminen tapahtuu vasta myöhemmin, kun se on ajankohtaista kuluttajille. Näin ollen myös taktisilla mainoksilla on aina vaikutusta brändimielikuviin.
Hakemalla vain korkeaa klikkiprosenttia tai huomioarvoa voidaan yrityksen brändimielikuvia rapauttaa nopeastikin, jos mitataan vain mainonnan senhetkistä välitöntä vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy
Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.
28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää