
Facebook offers
Facebookin uusi mainostajille tarkoitettu ominaisuus, "Facebook offers" on rantautunut Suomeen. Ominaisuus on hyvin helppokäyttöinen käyttäjälle, ja yksinkertaisuudessaan kaunis. Ominaisuus on vielä beta-vaiheessa, ja tulee korvaamaan vuonna 2010 julkaistun Facebook deals ominaisuuden. Käyttökokemus näyttää käyttäjälle siltä, että hänen kaverinsa on ottanut tarjouksen vastaan mainostajalta:
Ville claimed an offer from Picnic.
Tämän jälkeen käyttäjä voi klikata tarjousta ja katsoa mitä se tarjoaa hänelle. Käyttäjä voi vastaanottaa tarjouksen, jonka jälkeen hän saa siitä sähköpostiviestin ja se näkyy hänen Facebook-kavereilleen. Käyttäjä voi helposti sitten näyttää matkapuhelimen ruudulta vastaanottamaansa tarjousta liikkeessä.
Koko mekanismi on toteutukseltaan yksinkertainen. Käyttäjä maksaa tarjouksesta suosittelemalla sitä kavereilleen. Tottakai käyttäjä pystyy tarjouksen poistamaan uutisvirrastaan, mutta suurin osa ei kuitenkaan tätä tee. Suosittelu mahdollistaa tarjouksen aidon viraalin leviämisen, ja ainakin omat kokemukseni kertovat että viraalikampanjan alkuvaiheessa yksi käyttäjä tuo aina 3 uutta tykkääjää takaisin.
Mitä markkinoijalle
Markkinoijalle tarjoukset mahdollistavat helpon tavan tarjota tuotteitaan. Markkinoijan ei tarvitse tehdä visuaalisesti kuvia, vaan riittää että lisää tekstit tarjoukseen ja jonkun tuotekuvan.
Suomen ensimmäinen case oli Cafe Picnicin tarjous, jossa tarjouksen vastaanottaja sai 0,3l hanajuoman kaupan päälle ostaessaan. Tarjous oli voimassa 10.3. - 14.3. ja tänä aikana 4600 ehti hakea tarjouksen. Tämä on todella hyvä määrä ensimmäiselle kokeilukampanjalle.
Kritiikki
Vaikka tällä hetkellä eletäänkin tarjousten villiä aikakautta, niin ihmiset alkavat jo tottua tarjousten ylitarjontaan. Missä kohdassa meneekään raja, että ihmiset jaksavat ottaa jokaisen tarjouksen vastaan minkä edullisesti saavat?
Luultavasti myös tarjousten tekeminen tulee vaatimaan hyviä copy-taitoja. Jokaista tarjousta ei kuitenkaan automaattisesti oteta vastaan, ja ne joissa on paras sisältö tulevat menestymään.
Facebookin tarjoukset tulevat kesällä 2012 mahdollistamaan monenkinlaisia erilaisia tarjouksia. Tarjoukset toimivat hyvin älypuhelinten aikakaudella, etenkin kesällä kun mobiilin kautta tullaan facebookiin suurin osa ajasta. Tämä myös mahdollistaa hyperpaikallisten tarjousten tekemisen ja niiden kohdistamisen tietyille kaveripiireille.
29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää08.08.2025
IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?
Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.
lue lisää