Icon
Facebook offers IABlogi

Facebook offers

20.04.2012 | Jari Jaanto

Facebookin uusi mainostajille tarkoitettu ominaisuus, "Facebook offers" on rantautunut Suomeen. Ominaisuus on hyvin helppokäyttöinen käyttäjälle, ja yksinkertaisuudessaan kaunis. Ominaisuus on vielä beta-vaiheessa, ja tulee korvaamaan vuonna 2010 julkaistun Facebook deals ominaisuuden. Käyttökokemus näyttää käyttäjälle siltä, että hänen kaverinsa on ottanut tarjouksen vastaan mainostajalta:

Ville claimed an offer from Picnic.

Tämän jälkeen käyttäjä voi klikata tarjousta ja katsoa mitä se tarjoaa hänelle. Käyttäjä voi vastaanottaa tarjouksen, jonka jälkeen hän saa siitä sähköpostiviestin ja se näkyy hänen Facebook-kavereilleen. Käyttäjä voi helposti sitten näyttää matkapuhelimen ruudulta vastaanottamaansa tarjousta liikkeessä.

Koko mekanismi on toteutukseltaan yksinkertainen. Käyttäjä maksaa tarjouksesta suosittelemalla sitä kavereilleen. Tottakai käyttäjä pystyy tarjouksen poistamaan uutisvirrastaan, mutta suurin osa ei kuitenkaan tätä tee. Suosittelu mahdollistaa tarjouksen aidon viraalin leviämisen, ja ainakin omat kokemukseni kertovat että viraalikampanjan alkuvaiheessa yksi käyttäjä tuo aina 3 uutta tykkääjää takaisin.

Mitä markkinoijalle

Markkinoijalle tarjoukset mahdollistavat helpon tavan tarjota tuotteitaan. Markkinoijan ei tarvitse tehdä visuaalisesti kuvia, vaan riittää että lisää tekstit tarjoukseen ja jonkun tuotekuvan.

Suomen ensimmäinen case oli Cafe Picnicin tarjous, jossa tarjouksen vastaanottaja sai 0,3l hanajuoman kaupan päälle ostaessaan. Tarjous oli voimassa 10.3. - 14.3. ja tänä aikana 4600 ehti hakea tarjouksen. Tämä on todella hyvä määrä ensimmäiselle kokeilukampanjalle.

Kritiikki

Vaikka tällä hetkellä eletäänkin tarjousten villiä aikakautta, niin ihmiset alkavat jo tottua tarjousten ylitarjontaan. Missä kohdassa meneekään raja, että ihmiset jaksavat ottaa jokaisen tarjouksen vastaan minkä edullisesti saavat?

Luultavasti myös tarjousten tekeminen tulee vaatimaan hyviä copy-taitoja. Jokaista tarjousta ei kuitenkaan automaattisesti oteta vastaan, ja ne joissa on paras sisältö tulevat menestymään.

Facebookin tarjoukset tulevat kesällä 2012 mahdollistamaan monenkinlaisia erilaisia tarjouksia. Tarjoukset toimivat hyvin älypuhelinten aikakaudella, etenkin kesällä kun mobiilin kautta tullaan facebookiin suurin osa ajasta. Tämä myös mahdollistaa hyperpaikallisten tarjousten tekemisen ja niiden kohdistamisen tietyille kaveripiireille.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää