Icon
Facebook offers IABlogi

Facebook offers

20.04.2012 | Jari Jaanto

Facebookin uusi mainostajille tarkoitettu ominaisuus, "Facebook offers" on rantautunut Suomeen. Ominaisuus on hyvin helppokäyttöinen käyttäjälle, ja yksinkertaisuudessaan kaunis. Ominaisuus on vielä beta-vaiheessa, ja tulee korvaamaan vuonna 2010 julkaistun Facebook deals ominaisuuden. Käyttökokemus näyttää käyttäjälle siltä, että hänen kaverinsa on ottanut tarjouksen vastaan mainostajalta:

Ville claimed an offer from Picnic.

Tämän jälkeen käyttäjä voi klikata tarjousta ja katsoa mitä se tarjoaa hänelle. Käyttäjä voi vastaanottaa tarjouksen, jonka jälkeen hän saa siitä sähköpostiviestin ja se näkyy hänen Facebook-kavereilleen. Käyttäjä voi helposti sitten näyttää matkapuhelimen ruudulta vastaanottamaansa tarjousta liikkeessä.

Koko mekanismi on toteutukseltaan yksinkertainen. Käyttäjä maksaa tarjouksesta suosittelemalla sitä kavereilleen. Tottakai käyttäjä pystyy tarjouksen poistamaan uutisvirrastaan, mutta suurin osa ei kuitenkaan tätä tee. Suosittelu mahdollistaa tarjouksen aidon viraalin leviämisen, ja ainakin omat kokemukseni kertovat että viraalikampanjan alkuvaiheessa yksi käyttäjä tuo aina 3 uutta tykkääjää takaisin.

Mitä markkinoijalle

Markkinoijalle tarjoukset mahdollistavat helpon tavan tarjota tuotteitaan. Markkinoijan ei tarvitse tehdä visuaalisesti kuvia, vaan riittää että lisää tekstit tarjoukseen ja jonkun tuotekuvan.

Suomen ensimmäinen case oli Cafe Picnicin tarjous, jossa tarjouksen vastaanottaja sai 0,3l hanajuoman kaupan päälle ostaessaan. Tarjous oli voimassa 10.3. - 14.3. ja tänä aikana 4600 ehti hakea tarjouksen. Tämä on todella hyvä määrä ensimmäiselle kokeilukampanjalle.

Kritiikki

Vaikka tällä hetkellä eletäänkin tarjousten villiä aikakautta, niin ihmiset alkavat jo tottua tarjousten ylitarjontaan. Missä kohdassa meneekään raja, että ihmiset jaksavat ottaa jokaisen tarjouksen vastaan minkä edullisesti saavat?

Luultavasti myös tarjousten tekeminen tulee vaatimaan hyviä copy-taitoja. Jokaista tarjousta ei kuitenkaan automaattisesti oteta vastaan, ja ne joissa on paras sisältö tulevat menestymään.

Facebookin tarjoukset tulevat kesällä 2012 mahdollistamaan monenkinlaisia erilaisia tarjouksia. Tarjoukset toimivat hyvin älypuhelinten aikakaudella, etenkin kesällä kun mobiilin kautta tullaan facebookiin suurin osa ajasta. Tämä myös mahdollistaa hyperpaikallisten tarjousten tekemisen ja niiden kohdistamisen tietyille kaveripiireille.

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää