Icon
Facebook offers IABlogi

Facebook offers

20.04.2012 | Jari Jaanto

Facebookin uusi mainostajille tarkoitettu ominaisuus, "Facebook offers" on rantautunut Suomeen. Ominaisuus on hyvin helppokäyttöinen käyttäjälle, ja yksinkertaisuudessaan kaunis. Ominaisuus on vielä beta-vaiheessa, ja tulee korvaamaan vuonna 2010 julkaistun Facebook deals ominaisuuden. Käyttökokemus näyttää käyttäjälle siltä, että hänen kaverinsa on ottanut tarjouksen vastaan mainostajalta:

Ville claimed an offer from Picnic.

Tämän jälkeen käyttäjä voi klikata tarjousta ja katsoa mitä se tarjoaa hänelle. Käyttäjä voi vastaanottaa tarjouksen, jonka jälkeen hän saa siitä sähköpostiviestin ja se näkyy hänen Facebook-kavereilleen. Käyttäjä voi helposti sitten näyttää matkapuhelimen ruudulta vastaanottamaansa tarjousta liikkeessä.

Koko mekanismi on toteutukseltaan yksinkertainen. Käyttäjä maksaa tarjouksesta suosittelemalla sitä kavereilleen. Tottakai käyttäjä pystyy tarjouksen poistamaan uutisvirrastaan, mutta suurin osa ei kuitenkaan tätä tee. Suosittelu mahdollistaa tarjouksen aidon viraalin leviämisen, ja ainakin omat kokemukseni kertovat että viraalikampanjan alkuvaiheessa yksi käyttäjä tuo aina 3 uutta tykkääjää takaisin.

Mitä markkinoijalle

Markkinoijalle tarjoukset mahdollistavat helpon tavan tarjota tuotteitaan. Markkinoijan ei tarvitse tehdä visuaalisesti kuvia, vaan riittää että lisää tekstit tarjoukseen ja jonkun tuotekuvan.

Suomen ensimmäinen case oli Cafe Picnicin tarjous, jossa tarjouksen vastaanottaja sai 0,3l hanajuoman kaupan päälle ostaessaan. Tarjous oli voimassa 10.3. - 14.3. ja tänä aikana 4600 ehti hakea tarjouksen. Tämä on todella hyvä määrä ensimmäiselle kokeilukampanjalle.

Kritiikki

Vaikka tällä hetkellä eletäänkin tarjousten villiä aikakautta, niin ihmiset alkavat jo tottua tarjousten ylitarjontaan. Missä kohdassa meneekään raja, että ihmiset jaksavat ottaa jokaisen tarjouksen vastaan minkä edullisesti saavat?

Luultavasti myös tarjousten tekeminen tulee vaatimaan hyviä copy-taitoja. Jokaista tarjousta ei kuitenkaan automaattisesti oteta vastaan, ja ne joissa on paras sisältö tulevat menestymään.

Facebookin tarjoukset tulevat kesällä 2012 mahdollistamaan monenkinlaisia erilaisia tarjouksia. Tarjoukset toimivat hyvin älypuhelinten aikakaudella, etenkin kesällä kun mobiilin kautta tullaan facebookiin suurin osa ajasta. Tämä myös mahdollistaa hyperpaikallisten tarjousten tekemisen ja niiden kohdistamisen tietyille kaveripiireille.

14.06.2024

IAB Studio: Erotu joukosta pelimainonnalla

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studioon päästettiin pelimainonnan ammattilaisia: Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Patrik Hautala GroupM:ltä ja Stina Backman Telialta.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

28.05.2024

Osa 2: Muotoile ja testaa läpinäkyvästi

Digiloikka muuttui ajankohtaiseksi monille organisaatioille viimeistään koronavuonna 2020. Poikkeusvuosien aikana piti keksiä nopeasti, miten omaa liiketoimintaa sopeutetaan ja toteutetaan fyysisten kohtaamisten estyessä. Asiakkaat siirtyivät digitaalisiin kanaviin kulutusvalintojen muuttuessa merkittävästi. Monessa organisaatiossa paljastui puutteita oman datan keräämisessä, käsittelyssä, ja hyödyntämisessä liiketoimintaan.

lue lisää

28.05.2024

Osa 1: Luvanvaraisen datan keskiössä asiakas

Digiloikka muuttui ajankohtaiseksi monille organisaatioille viimeistään koronavuonna 2020. Poikkeusvuosien aikana piti keksiä nopeasti, miten omaa liiketoimintaa sopeutetaan ja toteutetaan fyysisten kohtaamisten estyessä. Asiakkaat siirtyivät digitaalisiin kanaviin kulutusvalintojen muuttuessa merkittävästi. Monessa organisaatiossa paljastui puutteita oman datan keräämisessä, käsittelyssä, ja hyödyntämisessä liiketoimintaan.

lue lisää