
Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua
Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua
– joka viides mainospanostus investoidaan verkkoon
Euroopan verkkomainonnan kasvuveturina hakumainonta vuonna 2011
Euroopan verkkomainonta kasvoi 14,5 % viime vuonna huolimatta yleisesti heikosta taloustilanteesta. Verkkomainonnan osuus koko Euroopan mainonnasta oli 21,8 % ja Euroopassa panostettiin verkkomainontaan yhteensä 20,9 miljardia euroa vuonna 2011. IAB Europen yhdessä Screen Digestin kanssa julkaiseman verkkomainonnan tutkimus kattaa nyt 26 maata. Ensimmäistä kertaa mukana oli Turkki.
Verkkomainonnan eri muodoista hakusanamainonta oli suurin 17,9 %:in kasvulla. Sen osuus Euroopan verkkomainonnan kakusta oli 46,5 %. Displaymainonnan osuus pysyi lähes vakaana 33,6 %:ssa, kasvun ollessa 15,3 % viime vuonna. Kasvua vauhdittivat uudet online video- ja mobiilimainosmuodot. Luokiteltu ja hakemistomainonta menettivät hieman osuuksiaan, laskien 19,2 %:iin. Kasvua kertyi kuitenkin 5,7 %.
Mobiilimainonnan keskimääräinen kasvuvauhti oli Euroopassa lähes 46 %
Vaikka mobiilimainonnan määrät ovat vielä kehittymässä, kasvavat niiden panostukset kovaa vauhtia. Tällä hetkellä ne muodostavat osaltaan keskimäärin 1–3 % displaymainoskuluista. Yhdeksän seurannassa mukana olevaa markkina-aluetta raportoi mobiilin displaymainonnan kasvaneen viime vuonna peräti 45,6 %.
Videon osuus displaymainonnasta oli 8,2 %
Adex Benchmark 2011 sisältää online videomainonnan luvut 14 markkinasta, missä videomainonta vastaa keskimäärin 8,2 % kaikista displaymainosnäytöistä. Online videomainonnan osuus oli korkeimmillaan 9,8 % Ruotsissa. Britanniassa videomainonnan panostukset olivat 126 milj. euroa ja Saksassa 117 milj. euroa.
USA ja Euroopan suuret markkina-alueet vuonna 2011
USA:n kasvuvauhti oli 25 % viime vuonna ja verkkomainontaan käytettiin yhteensä 24,5 miljardia euroa. Euroopan viiden suurimman markkina-alueen (Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia, Hollanti) osuus oli 67,9 % kaikista verkkomainonnan panostuksista vuonna 2011. Suurimmat yksittäiset verkkomainonnan kasvuluvut olivat vielä jyrkässä kehitysvauhdissa olevilla Venäjällä (55,5 %) ja Serbiassa (46,0 %). Kaiken kaikkiaan Euroopan mainosmarkkinat kasvoivat 3,6 %. Ilman verkkomainonnan panostuksia kasvua olisi ollut vain 0,8 %.
”Big Data” – tiedon kerääminen ja hyödyntäminen
Displaymainonnan kasvu jatkui edelleen yli 15 %:n vauhdilla. Tämä kertoo displaymainonnan vahvistuneesta roolista brändimainonnassa sekä kerätyn tiedon hyödyntämisestä displaykampanjoinnissa. Tiedon kerääminen ja jalostaminen mainostajan tarpeisiin mahdollistaa niin laajojen yleisöjen kuin tarkkojen kohderyhmien tavoittamisen kustannustehokkaasti. Hakumainonta on menestyksekkäästi avannut tietä ja toiminut suunnannäyttäjänä kerätyn tiedon hyödyntämisessä nyt myös displaymainonnassa.
Tutustu AdEx 2011-kokonaisraporttiin
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry
birgitta.takala(at)iab.fi, puh 040 543 9165
Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedotteessa
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää