Icon
Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua IABlogi

Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua

05.06.2012

Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua
– joka viides mainospanostus investoidaan verkkoon

Euroopan verkkomainonnan kasvuveturina hakumainonta vuonna 2011

Euroopan verkkomainonta kasvoi 14,5 % viime vuonna huolimatta yleisesti heikosta taloustilanteesta. Verkkomainonnan osuus koko Euroopan mainonnasta oli 21,8 % ja Euroopassa panostettiin verkkomainontaan yhteensä 20,9 miljardia euroa vuonna 2011. IAB Europen yhdessä Screen Digestin kanssa julkaiseman verkkomainonnan tutkimus kattaa nyt 26 maata. Ensimmäistä kertaa mukana oli Turkki.

Verkkomainonnan eri muodoista hakusanamainonta oli suurin 17,9 %:in kasvulla. Sen osuus Euroopan verkkomainonnan kakusta oli 46,5 %. Displaymainonnan osuus pysyi lähes vakaana 33,6 %:ssa, kasvun ollessa 15,3 % viime vuonna. Kasvua vauhdittivat uudet online video- ja mobiilimainosmuodot. Luokiteltu ja hakemistomainonta menettivät hieman osuuksiaan, laskien 19,2 %:iin. Kasvua kertyi kuitenkin 5,7 %.

Mobiilimainonnan keskimääräinen kasvuvauhti oli Euroopassa lähes 46 %

Vaikka mobiilimainonnan määrät ovat vielä kehittymässä, kasvavat niiden panostukset kovaa vauhtia. Tällä hetkellä ne muodostavat osaltaan keskimäärin 1–3 % displaymainoskuluista. Yhdeksän seurannassa mukana olevaa markkina-aluetta raportoi mobiilin displaymainonnan kasvaneen viime vuonna peräti 45,6 %.

Videon osuus displaymainonnasta oli 8,2 %

Adex Benchmark 2011 sisältää online videomainonnan luvut 14 markkinasta, missä videomainonta vastaa keskimäärin 8,2 % kaikista displaymainosnäytöistä. Online videomainonnan osuus oli korkeimmillaan 9,8 % Ruotsissa. Britanniassa videomainonnan panostukset olivat 126 milj. euroa ja Saksassa 117 milj. euroa.

USA ja Euroopan suuret markkina-alueet vuonna 2011

USA:n kasvuvauhti oli 25 % viime vuonna ja verkkomainontaan käytettiin yhteensä 24,5 miljardia euroa. Euroopan viiden suurimman markkina-alueen (Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia, Hollanti) osuus oli 67,9 % kaikista verkkomainonnan panostuksista vuonna 2011. Suurimmat yksittäiset verkkomainonnan kasvuluvut olivat vielä jyrkässä kehitysvauhdissa olevilla Venäjällä (55,5 %) ja Serbiassa (46,0 %). Kaiken kaikkiaan Euroopan mainosmarkkinat kasvoivat 3,6 %. Ilman verkkomainonnan panostuksia kasvua olisi ollut vain 0,8 %.

”Big Data” – tiedon kerääminen ja hyödyntäminen

Displaymainonnan kasvu jatkui edelleen yli 15 %:n vauhdilla. Tämä kertoo displaymainonnan vahvistuneesta roolista brändimainonnassa sekä kerätyn tiedon hyödyntämisestä displaykampanjoinnissa. Tiedon kerääminen ja jalostaminen mainostajan tarpeisiin mahdollistaa niin laajojen yleisöjen kuin tarkkojen kohderyhmien tavoittamisen kustannustehokkaasti. Hakumainonta on menestyksekkäästi avannut tietä ja toiminut suunnannäyttäjänä kerätyn tiedon hyödyntämisessä nyt myös displaymainonnassa.

Tutustu AdEx 2011-kokonaisraporttiin

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry
birgitta.takala(at)iab.fi, puh 040 543 9165

Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedotteessa

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää