Icon
Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan IABlogi

Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan

23.05.2017

Amsterdam, 23. toukokuuta 2017

IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan online-mainonnan vuoden 2016 kasvuluvut. Online-mainonta kasvoi 12,2 % 41,8 miljardiin euroon ja se on Euroopan suurin mainosmedia.

AdEx Benchmark -tutkimus tehtiin nyt 11. kerran. Tutkimuksen mukaan online-mainonta kasvatti markkinaosuuttaan ollen suurin mediaryhmä. Kaikissa mukana olleissa 27 Euroopan maassa online-mainonta oli kasvussa. Kaikkiaan 20 maata kasvoi kaksinumeroisesti kolmatta vuotta peräkkäin ja peräti kolme maata kasvoi yli 30 %. Mobiilimainonta jatkoi kasvun kärjessä yli 50 % kasvulla. Mobiili dominoi kaikilla markkinoilla, joillain jopa yli 100 % kasvulla.

Videomainonta jatkoi vahvaa kasvua 18,2 % osuuteen kokonaisdisplay-markkinasta.

Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: ”Menestyvä digitaalinen eurooppalainen ekosysteemi on riippuvainen mainonnasta, ja 11. AdEx Benchmark -tutkimus osoittaa edelleen sen tärkeyden talouselämälle. Toimialana meidän täytyy jatkaa tämän merkityksen korostamista, nostaa eurooppalaisia innovaatioita ja vahvistaa liiketoimintoja tarjotaksemme käyttäjille sellaisia kokemuksia, joita he haluavat.”

IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimus jakaa online-mainosmarkkinan kolmeen kategoriaan: display-mainontaan, haku- ja luokiteltuun mainontaan ja hakemistoihin. Online-mainonnan muotojen kasvua on pönkittänyt muutokset päätelaitteiden käytössä ja kulutustottumuksissa.

Display-mainonta kasvoi eniten nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Sen osuus on 13,6 % ja arvo 16 miljardia euroa.

Hakumainonta jatkaa online-mainonnan suurimpana kategoriana 12,9 % kasvulla ja 19,1 miljardin euron markkina-arvolla.

TOP 3 yksittäiset kasvumarkkinat

1. Romania 36,9 %
2. Slovenia 32,2 %
3. Irlanti 31,4 %
(24. Suomi 5,8 %, Euroopan keskiarvo 12,2 %)


TOP 10 suurimmat markkinat

1. Iso-Britannia 14,2 miljardia euroa
2. Saksa 5,9 miljardia euroa
3. Ranska 4,2 miljardia euroa
4. Venäjä 2,6 miljardia euroa
5. Italia 2,3 miljardia euroa
6. Alankomaat 1,7 miljardia euroa
7. Espanja 1,6 miljardia euroa
8. Ruotsi 1,6 miljardia euroa
9. Belgia 0,9 miljardia euroa
10. Sveitsi 0,9 miljardia euroa

Lue IAB Europen uutinen ja raportti täältä.

Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää