Icon
Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022 IABlogi

Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022

08.06.2023 | IABvieras

IAB Europen kokoama AdEx -tutkimus vuoden 2022 digitaalisesta mediamarkkinasta Euroopassa julkistettiin toukokuun lopussa. Digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 9,8 % ja kokonaisvolyymi nousi 86 miljardiin euroon. Kaikki suurimmat digimainonnan momentit (display, video, sosiaalinen media, haku ja luokitellut) kasvoivat vuonna 2022.

AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt seitsemättätoista kertaa ja tiedot siihen kerättiin kaiken kaikkiaan 29 Euroopan maasta. Edellisiin vuosiin verrattuna Viro, Latvia ja Liettua olivat nyt mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa ja Venäjä sekä Valko-Venäjä eivät enää ole mukana hankkeessa.

IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp kommentoi vuoden 2022 tuloksia seuraavasti: "Brändit digitalisoivat vauhdilla tehostaakseen toimintaansa ja siirtävät samalla myös mainontabudjetteja digitaaliseen suuntaan. Digitaalinen mainonta kasvoi Euroopassa myös vuonna 2022 voimakkaasti makroympäristön epävakaudesta huolimatta. Trendi tulee vahvistumaan myös lähitulevaisuudessa, sillä taantuman sekä epävarmuuden aikana digitaaliset mediat tuovat toimivia ratkaisuja mainonnan tehokkuuden mittaamiseen.

Käy tästä lukemassa koko AdEx -2022 -tutkimus.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

23.05.2025

IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?

Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää