Icon
Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022 IABlogi

Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022

08.06.2023 | IABvieras

IAB Europen kokoama AdEx -tutkimus vuoden 2022 digitaalisesta mediamarkkinasta Euroopassa julkistettiin toukokuun lopussa. Digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 9,8 % ja kokonaisvolyymi nousi 86 miljardiin euroon. Kaikki suurimmat digimainonnan momentit (display, video, sosiaalinen media, haku ja luokitellut) kasvoivat vuonna 2022.

AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt seitsemättätoista kertaa ja tiedot siihen kerättiin kaiken kaikkiaan 29 Euroopan maasta. Edellisiin vuosiin verrattuna Viro, Latvia ja Liettua olivat nyt mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa ja Venäjä sekä Valko-Venäjä eivät enää ole mukana hankkeessa.

IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp kommentoi vuoden 2022 tuloksia seuraavasti: "Brändit digitalisoivat vauhdilla tehostaakseen toimintaansa ja siirtävät samalla myös mainontabudjetteja digitaaliseen suuntaan. Digitaalinen mainonta kasvoi Euroopassa myös vuonna 2022 voimakkaasti makroympäristön epävakaudesta huolimatta. Trendi tulee vahvistumaan myös lähitulevaisuudessa, sillä taantuman sekä epävarmuuden aikana digitaaliset mediat tuovat toimivia ratkaisuja mainonnan tehokkuuden mittaamiseen.

Käy tästä lukemassa koko AdEx -2022 -tutkimus.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

19.12.2025

Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit

Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.

lue lisää

18.12.2025

Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle

IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

lue lisää

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää