
Ehdotettu ePrivacy-asetus on kuin huonosta elokuvasta, mutta loppuratkaisuun voidaan vielä vaikuttaa
Sähköisen viestinnän tietosuoja-asetusta tarkistamalla Euroopan komissio toivoi lujittavansa luottamusta ja turvallisuutta sisämarkkinoilla. Ehdotetut uudistukset aiheuttaisivat kuitenkin useita suunnittelemattomia seurauksia, jotka vaikuttaisivat kielteisesti eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväiseen elämään.
Ehdotetut muutokset
- rajoittavat nykyisenkaltaisen laajamittaisen ja korkealaatuisen journalismin tuottamista, kun dataperusteiset mainostulot pienenevät, mikä tarkoittaisi kuluttajille paljon vähemmän itsenäisiä tietolähteitä ja vähemmän mielipiteiden monimuotoisuutta
- aikaansaavat laajalti hämmennystä, kun kuluttajien edellytetään määrittävän tietosuoja-asetukset jokaiselle verkkosivustolle, jokaiselle selaimelle ja jokaiselle käyttämälleen laitteelle erikseen
- hankaloittavat datapohjaisista mainostuloista riippuvaisten sovelluskehittäjien toimintaa, mikä tarkoittaisi vähemmän start-upeja ja vähemmän kuluttajille ilmaisia sovelluksia
- muuttavat kuluttajien ilmaiseksi saamia sisältöjä ja palveluita yhtäkkiä maksullisiksi tai riittämättömiksi, kun datapohjaisista mainoksista ei saada enää tuloja.
Vaihtoehtoinen loppuratkaisu on vielä mahdollinen
Jos sähköisen viestinnän sääntelyn ehdotetut uudistukset tulisivat tällaisenaan voimaan, vaikutukset eurooppalaisille kuluttajille olisivat kauheita. Päättäjillä on vielä aikaa lieventää vahinkoa sisällyttämällä asetuksen perusteisiin muutakin kuin pelkkä suostumus datan käsittelyyn (esim. legitimate interest -käsittelyperuste), varmistamalla, että yritykset voivat auttaa kuluttajia saamaan tietoa oman datansa käytöstä ja yhdenmukaistamalla teksti yleisen tietosuojasäännöstön (GDPR) kanssa.
IAB Europe kampanjoi yhdessä muiden eurooppalaisten mainosalan toimijoiden kanssa ehdotettujen ePrivacy-asetuksen uudistusten haittavaikutuksista ehdotuksen muuttamiseksi. Lue lisää kampanjasivulta: http://www.likeabadmovie.eu/
#LikeABadMovie
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää