Icon
Ehdotettu ePrivacy-asetus on kuin huonosta elokuvasta, mutta loppuratkaisuun voidaan vielä vaikuttaa IABlogi

Ehdotettu ePrivacy-asetus on kuin huonosta elokuvasta, mutta loppuratkaisuun voidaan vielä vaikuttaa

12.10.2017

Sähköisen viestinnän tietosuoja-asetusta tarkistamalla Euroopan komissio toivoi lujittavansa luottamusta ja turvallisuutta sisämarkkinoilla. Ehdotetut uudistukset aiheuttaisivat kuitenkin useita suunnittelemattomia seurauksia, jotka vaikuttaisivat kielteisesti eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväiseen elämään.

Ehdotetut muutokset

  • rajoittavat nykyisenkaltaisen laajamittaisen ja korkealaatuisen journalismin tuottamista, kun dataperusteiset mainostulot pienenevät, mikä tarkoittaisi kuluttajille paljon vähemmän itsenäisiä tietolähteitä ja vähemmän mielipiteiden monimuotoisuutta
  • aikaansaavat laajalti hämmennystä, kun kuluttajien edellytetään määrittävän tietosuoja-asetukset jokaiselle verkkosivustolle, jokaiselle selaimelle ja jokaiselle käyttämälleen laitteelle erikseen
  • hankaloittavat datapohjaisista mainostuloista riippuvaisten sovelluskehittäjien toimintaa, mikä tarkoittaisi vähemmän start-upeja ja vähemmän kuluttajille ilmaisia sovelluksia
  • muuttavat kuluttajien ilmaiseksi saamia sisältöjä ja palveluita yhtäkkiä maksullisiksi tai riittämättömiksi, kun datapohjaisista mainoksista ei saada enää tuloja.

Vaihtoehtoinen loppuratkaisu on vielä mahdollinen

Jos sähköisen viestinnän sääntelyn ehdotetut uudistukset tulisivat tällaisenaan voimaan, vaikutukset eurooppalaisille kuluttajille olisivat kauheita. Päättäjillä on vielä aikaa lieventää vahinkoa sisällyttämällä asetuksen perusteisiin muutakin kuin pelkkä suostumus datan käsittelyyn (esim. legitimate interest -käsittelyperuste), varmistamalla, että yritykset voivat auttaa kuluttajia saamaan tietoa oman datansa käytöstä ja yhdenmukaistamalla teksti yleisen tietosuojasäännöstön (GDPR) kanssa.

IAB Europe kampanjoi yhdessä muiden eurooppalaisten mainosalan toimijoiden kanssa ehdotettujen ePrivacy-asetuksen uudistusten haittavaikutuksista ehdotuksen muuttamiseksi. Lue lisää kampanjasivulta: http://www.likeabadmovie.eu/

#LikeABadMovie

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

20.11.2025

IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit

IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää

28.10.2025

IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet

Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.

lue lisää