Icon
Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon IABlogi

Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon

23.05.2019 | Jaakko Lintunen, Digital Media Finland

Olen tavannut tämän kevään aikana paljon ihmisiä monilta toimialoilta, ja voin sanoa, että kaikkien liiketoiminta on enemmän tai vähemmän hankalassa murroksessa digitalisoitumisen vuoksi. Fundamentit järkkyvät, kun ihmiset eivät osta kuten ennen ja kilpailukenttä onkin esim. Länsi-Tampereen sijaan globaali. Huonekalukauppiaan show room on netissä, jossa vertailua tehdään, ja myymälään tullaan lähinnä tekemään tilaus – jos sitäkään. Ostoskeskusten kilpailuetu ei voi jatkossa olla saatavuus, vaan elämykset, koska kaiken saa helpommin ja halvemmalla digikanavista. Veikkauskin totesi, että black jackin ja ruletin pyörittäminen yökerhoissa ei lyö leiville lisääntyneen digipelaamisen vuoksi.

Miettikääpä itse mitä tahansa toimialaa. Väitän, että digitaalisuus on muuttanut sen toimintamalleja kilpailutilanteen tai asiointikäyttäytymisen osalta oleellisesti. Uudistumiseen pitäisi siis panostaa, mutta ylärivi sakkaa ja katteet tippuvat. Perinteiset keinot eivät tuo enää samaa tehoa kuin ennen, mutta uusiin on vaikeata tarttua.

Yritykset näyttävät olevan hyvin erilaisissa vaiheissa suhteessa oman toimialansa digitalisoitumiseen. On vaikeata juosta täydessä vauhdissa olevaa junaa kiinni, mutta kun digitalisoitumista lähestyy liiketoiminnan ja asiakkaiden näkökulmasta, voi tapahtua ihme: digitalisoituminen tarjoaakin mahdollisuuksia eikä uhkia. Musiikkitoimialalla levymyynnin ovat korvanneet suoratoisto ja konsertit. Kirjat eivät ole hävinneet, mutta nyt osa kuuntelee niitä lukemisen sijaan. Digimurros antaakin mahdollisuuden uudistaa oma liiketoiminta pohjamutia myöten. Mahdollisuuteen kannattaa tarttua nyt heti, ennen kuin on ikävällä tavalla pakko tai ennen kuin viimeinen sammuttaa valot.

Digitaalisessa murroksessa pärjää vain, jos perusasiat (= strategia) ovat kunnossa. Digiympäristössä strategiattomuudesta jää varmasti kiinni, koska kilpailu on kovempaa.

Huomaankin uskovani entistä vimmaisemmin siihen, että yrityksen perusasioiden kuntoon laittaminen tai kirkastaminen on tehtävä aina ensin: Miksi meillä on oikeus olla olemassa? Mitä teemme paremmin kuin muut? Miksi asiakkaat tulevat onnellisiksi, kun käyttävät palveluitamme tai tuotteitamme? Miksi meillä on kivaa olla töissä? Moni yritys ei ole joutunut vastaamaan näihin kysymyksiin raadollisen rehellisesti koskaan, sillä monella toimialalla on riittänyt, että on ilmestynyt paikalle ja ottanut osansa markkinoista.

Kun näihin asioihin on saatu kelvollinen vastaus, päästään miettimään, miten ja missä kohtaisimme asiakkaamme. Millainen ostopolku toimialallamme nykyisin on? Toimiiko perinteinen tapa palvella asiakkaita, vai pitäisikö miettiä uusia tapoja? Mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan jatkossakin meidän toimialallamme?

Kun perusasiat ovat kunnossa, digitaalisuus avaa yritykselle suuremmat markkinat ja mahdollistaa erikoistumisen. Jos on paras jossain, ei tarvitse tyytyä Suomen mestaruuteen. Suomessa peliala on hyvä osoitus tästä.

Perusasioiden liiketoiminnassa täytyy edelleen olla kunnossa. Tai oikeastaan näin: nyt perusasioiden vasta pitääkin olla kunnossa, jotta voi miettiä, miten omaa liiketoimintaa voi digitalisoida kannattavasti ja asiakaslähtöisesti.

Kirjoittaja Jaakko Lintunen on Digital Media Finlandin kumppanikonsultti.

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

13.09.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

lue lisää

30.08.2023

IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita

Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.

lue lisää

30.06.2023

Kun kaupan media kohtasi markkinan

Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

lue lisää