Icon
Digimainonta yli 9 % kasvussa vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana IABlogi

Digimainonta yli 9 % kasvussa vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana

24.09.2019

Digitaalisen mainonnan määrä H1/2019 nousi 228 miljoonaan euroon. Mainospanostukset kasvoivat sekä TNS:n raportoimiin kotimaisiin medioihin, että IAB:n raportoimaan hakusana- ja sosiaalisen median mainontaan.

Mediamainonnan kokonaisuus tammi-kesäkuussa 2019 oli 584,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,9 %. Digimainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 39 % ja sen markkinaosuus kasvoi kahdella prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen vuosipuoliskoon.

”Hienoa nähdä, että verkkomainonnan kasvu jatkuu tasaisena. Digi oli kasvussa ainoana mediaryhmänä kaikkein isoimpien mediaryhmien (sanomalehdet, televisio ja verkkomedia) joukossa vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Myös ulkomainonta kasvoi vahvasti, ja vaikka faktatiedot tämän osalta uupuvat, uskon digillä olevan vahva rooli myös tässä kasvussa”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Raportoidun hakumainonnan määrä oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 74,9 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 8 % verrattuna samaa jaksoon vuonna 2018. Sosiaalisen median mainonnassa (Facebook- ja YouTube-mainonta) raportoitiin 54,6 miljoonan euron panostus, joten se kasvoi 18 %. Vastaavasti TNS Kantarin raportoiman digitaalisen median panostus oli H1/2019 aikana noin 6 % kasvussa, ollen yhteensä 98,9 miljoonaa euroa.

MUUTTUVA MEDIAKENTTÄ LUO HAASTEITA MAINOSPANOSTUSTEN MITTAAMISEEN

IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Myös Kantar TNS on muuttanut kuukausittaista digimainonnan panostusseurantaansa vuoden 2019 alussa, eivätkä Kantarin luvut ole yksittäisten digitaalisten momenttien osalta verrannolliset vuoden 2018 lukuihin.

 

 


Lähde: IAB Finland ja Kantar TNS

Kantar TNS:n seurannassa luokittelua on muutettu, joten vuoden 2019 luvut ovat vain kokonaistasolla vertailukelpoisia vuoteen 2018.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta, Medialuotsi ja OIKIO. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet

Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää