Icon
Digimainonta yli 9 % kasvussa vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana IABlogi

Digimainonta yli 9 % kasvussa vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana

24.09.2019

Digitaalisen mainonnan määrä H1/2019 nousi 228 miljoonaan euroon. Mainospanostukset kasvoivat sekä TNS:n raportoimiin kotimaisiin medioihin, että IAB:n raportoimaan hakusana- ja sosiaalisen median mainontaan.

Mediamainonnan kokonaisuus tammi-kesäkuussa 2019 oli 584,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,9 %. Digimainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 39 % ja sen markkinaosuus kasvoi kahdella prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen vuosipuoliskoon.

”Hienoa nähdä, että verkkomainonnan kasvu jatkuu tasaisena. Digi oli kasvussa ainoana mediaryhmänä kaikkein isoimpien mediaryhmien (sanomalehdet, televisio ja verkkomedia) joukossa vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Myös ulkomainonta kasvoi vahvasti, ja vaikka faktatiedot tämän osalta uupuvat, uskon digillä olevan vahva rooli myös tässä kasvussa”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Raportoidun hakumainonnan määrä oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 74,9 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 8 % verrattuna samaa jaksoon vuonna 2018. Sosiaalisen median mainonnassa (Facebook- ja YouTube-mainonta) raportoitiin 54,6 miljoonan euron panostus, joten se kasvoi 18 %. Vastaavasti TNS Kantarin raportoiman digitaalisen median panostus oli H1/2019 aikana noin 6 % kasvussa, ollen yhteensä 98,9 miljoonaa euroa.

MUUTTUVA MEDIAKENTTÄ LUO HAASTEITA MAINOSPANOSTUSTEN MITTAAMISEEN

IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Myös Kantar TNS on muuttanut kuukausittaista digimainonnan panostusseurantaansa vuoden 2019 alussa, eivätkä Kantarin luvut ole yksittäisten digitaalisten momenttien osalta verrannolliset vuoden 2018 lukuihin.

 

 


Lähde: IAB Finland ja Kantar TNS

Kantar TNS:n seurannassa luokittelua on muutettu, joten vuoden 2019 luvut ovat vain kokonaistasolla vertailukelpoisia vuoteen 2018.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta, Medialuotsi ja OIKIO. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet

Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää

27.11.2025

IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?

Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.

lue lisää

20.11.2025

IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit

IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää