Icon
Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa IABlogi

Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa

28.05.2015

Tiedote 28.5.2015

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi viime vuonna 11,6 prosenttia. Tänä vuonna analyytikot uskovat digistä tulevan maanosan suurimman mainosmuodon.

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi 11,6 % vuonna 2014. Panostuksia digitaalisiin mainosmuotoihin tehtiin 30,7 miljardin euron edestä. Tiedot selviävät IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin Interact-kongressissa Berliinissä viime viikolla.

Digimainonta on Euroopan laajuisesti panostuksissa tarkasteltuna toiseksi suurin mainosmuoto. Se on jo ohittanut printtimainonnan (26,8 miljardia vuonna 2014) ja hätyyttelee televisiomainontaa (33,5 miljardia).

IHS:n analyytikot uskovat, että digimainonta tulee nousemaan suurimmaksi mainosmuodoksi Euroopassa jo vuonna 2015.


Suomi jäljessä Pohjoismaita

Suomessa panostukset digitaalisiin mainosmuotoihin kasvoivat hieman Euroopan keskivertoa enemmän. Kuten muuallakin maanosassa, myös Suomessa mobiili- ja videomainonta kasvavat vauhdilla.

Myös Suomessa digitaalinen mainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mainosmuodoksi. Toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa, joissa television asema on vahva, meillä sanomalehtimainonta on edelleen suurin mainosmuoto.

Suomessa digitaaliset mainospanostukset ovat henkeä kohden pienemmät kuin muissa Pohjoismaissa. Ruotsi on mainoseuroissa mitattuna Euroopan seitsemänneksi suurin digimainosmarkkina, Tanska ja Norja seuraavat lähellä perässä.

”Suomen mainosmarkkinan kehitys noudattelee eurooppalaista kaavaa. Kirittävää on edelleen muihin Pohjoismaihin verrattuna, mutta otamme naapureitamme kiinni jatkuvasti. Digi on nousemassa pian suurimmaksi mainosmuodoksi ympäri maailmaa, myös meillä”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

IAB Europen tiedotteen ja IHS:n tutkijoiden esityksen voi ladata täältä.

IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Vuoden 2014 tutkimuksen tiedot on kerätty 27 maasta. Eri maiden luvut on harmonisoitu ja muutettu bruttoluvuiksi, mikä selittää pienet vaihtelut maakohtaisiin raportteihin verrattuna.


Lisätiedot:

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää