
Digimainonta nosti mediamainonnan plussalle
Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 12,2 % edellisvuoteen verrattuna ja edustaa 28,4 %:n osuudella suurinta mediaryhmää.
Digitaaliseen mainontaan panostettiin vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 158,7 miljoonaa euroa. Mediamainonnan kokonaisuus oli 558,7 miljoonaa euroa. Tässä on kasvua noin 2 %, kun TNS:n kuukausiseurannan lisäksi mukaan lasketaan IAB Finlandin kvartaaleittain keräämät tiedot haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostuksista.
”Mediamainonnassa on vihdoin nähtävissä pientä piristymistä ja digiliiketoimintojen merkitys on kasvanut useissa mediataloissa. Digimainonnan kasvu näyttäisi jatkuvan kaksinumeroisesti myös toisella vuosipuoliskolla”, arvioi IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
”Mainostajat ovat ottaneet harppauksia eteenpäin digitaalisten mahdollisuuksien käyttöönotossa. Suomalaisten mediatalojen hiljattain lanseeraama suoraostamisen markkinapaikka on yksi vastaus tähän kysyntään ja upea esimerkki rohkeasta asenteesta digitaalisuuden tärkeyden kasvaessa. Digitaalinen markkinointi vaikuttaa olevan myös kuluttajien hyväksymää, mistä kertovat alhaiset mainonnaneston luvut Suomessa”, kommentoi IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.
Kvartaalitasolla digimainonnan kehitys noudattelee koko vuosipuoliskon kehitystä. Digimainonnan määrä päätyi huhti-kesäkuun mittausjaksolla yhteensä 84,9 miljoonaan euroon kasvun ollessa 15,7 % verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2015.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
29.03.2023
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022
Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää