Digimainonta nosti mediamainonnan plussalle
Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 12,2 % edellisvuoteen verrattuna ja edustaa 28,4 %:n osuudella suurinta mediaryhmää.
Digitaaliseen mainontaan panostettiin vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 158,7 miljoonaa euroa. Mediamainonnan kokonaisuus oli 558,7 miljoonaa euroa. Tässä on kasvua noin 2 %, kun TNS:n kuukausiseurannan lisäksi mukaan lasketaan IAB Finlandin kvartaaleittain keräämät tiedot haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostuksista.

”Mediamainonnassa on vihdoin nähtävissä pientä piristymistä ja digiliiketoimintojen merkitys on kasvanut useissa mediataloissa. Digimainonnan kasvu näyttäisi jatkuvan kaksinumeroisesti myös toisella vuosipuoliskolla”, arvioi IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
”Mainostajat ovat ottaneet harppauksia eteenpäin digitaalisten mahdollisuuksien käyttöönotossa. Suomalaisten mediatalojen hiljattain lanseeraama suoraostamisen markkinapaikka on yksi vastaus tähän kysyntään ja upea esimerkki rohkeasta asenteesta digitaalisuuden tärkeyden kasvaessa. Digitaalinen markkinointi vaikuttaa olevan myös kuluttajien hyväksymää, mistä kertovat alhaiset mainonnaneston luvut Suomessa”, kommentoi IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

Kvartaalitasolla digimainonnan kehitys noudattelee koko vuosipuoliskon kehitystä. Digimainonnan määrä päätyi huhti-kesäkuun mittausjaksolla yhteensä 84,9 miljoonaan euroon kasvun ollessa 15,7 % verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2015.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää