Icon
Digimainonta nosti mediamainonnan plussalle IABlogi

Digimainonta nosti mediamainonnan plussalle

31.08.2016

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 12,2 % edellisvuoteen verrattuna ja edustaa 28,4 %:n osuudella suurinta mediaryhmää.

Digitaaliseen mainontaan panostettiin vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 158,7 miljoonaa euroa. Mediamainonnan kokonaisuus oli 558,7 miljoonaa euroa. Tässä on kasvua noin 2 %, kun TNS:n kuukausiseurannan lisäksi mukaan lasketaan IAB Finlandin kvartaaleittain keräämät tiedot haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostuksista.

”Mediamainonnassa on vihdoin nähtävissä pientä piristymistä ja digiliiketoimintojen merkitys on kasvanut useissa mediataloissa. Digimainonnan kasvu näyttäisi jatkuvan kaksinumeroisesti myös toisella vuosipuoliskolla”, arvioi IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

”Mainostajat ovat ottaneet harppauksia eteenpäin digitaalisten mahdollisuuksien käyttöönotossa. Suomalaisten mediatalojen hiljattain lanseeraama suoraostamisen markkinapaikka on yksi vastaus tähän kysyntään ja upea esimerkki rohkeasta asenteesta digitaalisuuden tärkeyden kasvaessa. Digitaalinen markkinointi vaikuttaa olevan myös kuluttajien hyväksymää, mistä kertovat alhaiset mainonnaneston luvut Suomessa”, kommentoi IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

Kvartaalitasolla digimainonnan kehitys noudattelee koko vuosipuoliskon kehitystä. Digimainonnan määrä päätyi huhti-kesäkuun mittausjaksolla yhteensä 84,9 miljoonaan euroon kasvun ollessa 15,7 % verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2015.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää