Icon
Digimainonta nappasi mediakakun suurimman siivun IABlogi

Digimainonta nappasi mediakakun suurimman siivun

10.05.2016

Digitaalisen mainonnan osuus Suomen mainospanostuksista kasvoi reiluun 28 prosenttiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä jättäen ensimmäistä kertaa taakseen kaikkien muiden medioiden yksittäiset mainospanostukset. Digimainonta tavoitti mainospanostuksissa mitattuna TV:n jo vuonna 2014, ja nyt vuonna 2016 myös sanomalehdet.

Mainostajat panostavat aina vain enemmän digitaalisen mainonnan kanaviin. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä digimainontaan käytettiin yhteensä 73,8 miljoonaa euroa eli lähes kahdeksan prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla. Merkittävää kasvua on entiseen tapaan sekä Facebookin (+24 %) että mobiilin (+21,4 %) ja myös in-stream videon (+17,1 %) mainospanostuksissa. Perinteiseen display-mainontaan panostettiin rahallisesti viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa vähemmän (-7,7 %).

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antavat Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi sekä Sini Kervinen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 740 4177, sini.kervinen(at)aller.com

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää