Icon
Digimainonnan kolmas kvartaali kasvoi 20 % IABlogi

Digimainonnan kolmas kvartaali kasvoi 20 %

07.11.2018

Kolmannen kvartaalin digimainospanostukset olivat yhteensä 100,3 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 20 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Vuoden alusta lähtien tammi-syyskuun panostukset olivat 308,2 miljoonaa euroa kasvun ollessa 18,6 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Kasvuvauhti on lähes kaksinkertainen verrattuna tammi-syyskuun kasvuun vuodesta 2016 vuoteen 2017.

Mediamainonnan kokonaispanostukset tammi-syyskuussa olivat yhteensä 815,2 miljoonaa euroa. Digimainonnan osuus mediamainonnasta kasvoi edelleen noin viiden prosenttiyksikön vauhdilla, mikä kasvatti digimainonnan markkinaosuuden tammi-syyskuu tarkastelujaksolla 37,8 prosenttiin.
Printtimedian osuus mediamainonnan kokonaispanostuksista laski 4,7 prosenttiyksikköä 28,7 prosenttiin ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 4,2 prosenttiyksikköä päätyen 65,6 prosenttiin. Ulkomainonnassa on nähtävissä lievää nousua ja sen osuus päätyi 5,7 prosenttiin mediamainonnan kokonaispanostuksista. Ulkomainonnan kasvua kiihdyttää digitaalisen ulkomainonnan kehitys myös Suomen markkinassa.

Kolmas kvartaali

Kolmannen kvartaalin kasvua vetivät hakumainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassakin. In-stream videomainonta kasvoi 13 prosenttia vuoden 2017 samaan tarkastelujaksoon verrattuna ja luokitellut yhteensä kuusi prosenttia. Displaymainonnan kehitys näyttää nollatasoa kolmannen kvartaalin osalta. Displaymainonta sisältää toistaiseksi myös mobiilimainonnan luvut johtuen tilastointihaasteista monimediakampanjoiden raportoinnissa.

”Vuosi 2018 on ollut digimainonnan kokonaisuudelle hyvä kasvun vuosi. Kasvuvauhti on ollut lähes kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna. Digimainonta monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti. Myös tilastoinnin tulisi seurata tätä kehitystä, jotta markkinasta saadaan raportoitua mahdollisimman oikea kuva. Tässä meillä on vielä haasteita Suomessa”, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. ”Ennuste vuoden 2018 digimainonnan kokonaispanostuksista on 430 miljoonaa euroa”, jatkaa Takala.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa. Markkinatiedon ja ajankohtaisten trenditietojen kerääminen ja raportointi on yksi IAB:n tärkeimmistä tehtävistä.
Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Artefact, ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet. Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, birgitta.takala(at)iab.fi.

Viittaukset

Markkinointi & Mainonta: Digimainonnan kasvu jatkuu vahvana: "Monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti"

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää