Icon
Digimainonnan kasvuvauhti tuplaantui edellisvuodesta IABlogi

Digimainonnan kasvuvauhti tuplaantui edellisvuodesta

02.02.2017

Digimainonta vastaa jo noin kolmanneksesta koko mediamainonnan panostuksista, paljastaa Kantar TNS:n tuore Mediamainonnan määrä ja kehitystrendit 2016 -raportti, joka julkaistiin Mainosvuosi 2016 -tilaisuudessa tiistaina.

Digimainonnan panostukset päätyivät yhteensä 324,4 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 12,6 % verrattuna edelliseen vuoteen. Kokonaisuudessaan mediamainonnan panostukset olivat 1168 miljoonaa euroa ja suunta kääntyi takaisin kasvukäyrälle. Kasvuprosentiksi puristettiin 0,9 %.

Digimainonnan kasvu on ollut voimakasta myös viime vuosien aikana poiketen muun mediamainonnan kehityksestä. Viiden vuoden tarkastelujaksolla (2012-2016) digimainonnan osuus mediapanostuksista on kasvanut huimat 10 prosenttiyksikköä.

Vuoden 2016 kokonaismediapanostuksista sähköinen mediamainonta kattaa 55 % ja mainonta painetussa mediassa on laskenut 40,6 %:in, kertoo Kantar TNS:n raportti.

IAB seuraa digimainonnan kehitystä

Digimainonnan kasvu jatkui vahvana vuoden 2016 loppuun saakka ja kasvuvauhti lähes tuplaantui 12,6 %:iin edellisvuoden 6,8 %:sta. Digimainonnan panostukset kattavat lähes kolmanneksen (27,8 %) koko mediamainonnan panostuksista.

Digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa (29,9 %), mobiilimainonnassa (29,9 %), in-stream-videomainonnassa (17 %) sekä YouTube-mainonnassa (18,2 %). Hakumainonnan kasvu on tasaantunut. Suuret kansainväliset toimijat vievät digimainospotista tällä hetkellä 46 % ja kansalliset toimijat 54 %.

"Digimainonnan kasvu näyttää jatkuvan ja uusien mainosmuotojen ja kanavien kehityksen seuraaminen on entistä tärkeämpää, jotta voidaan ymmärtää mediamarkkinaa ja sen kehittymistä kokonaisuutena", toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. IAB Finland lupaa jatkaa edelleen tilastoinnin ja raportoinnin kehittämistä muuttuvassa digimainosmarkkinassa.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot: Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää