Icon
Digimainonnan kasvuvauhti tuplaantui edellisvuodesta IABlogi

Digimainonnan kasvuvauhti tuplaantui edellisvuodesta

02.02.2017

Digimainonta vastaa jo noin kolmanneksesta koko mediamainonnan panostuksista, paljastaa Kantar TNS:n tuore Mediamainonnan määrä ja kehitystrendit 2016 -raportti, joka julkaistiin Mainosvuosi 2016 -tilaisuudessa tiistaina.

Digimainonnan panostukset päätyivät yhteensä 324,4 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 12,6 % verrattuna edelliseen vuoteen. Kokonaisuudessaan mediamainonnan panostukset olivat 1168 miljoonaa euroa ja suunta kääntyi takaisin kasvukäyrälle. Kasvuprosentiksi puristettiin 0,9 %.

Digimainonnan kasvu on ollut voimakasta myös viime vuosien aikana poiketen muun mediamainonnan kehityksestä. Viiden vuoden tarkastelujaksolla (2012-2016) digimainonnan osuus mediapanostuksista on kasvanut huimat 10 prosenttiyksikköä.

Vuoden 2016 kokonaismediapanostuksista sähköinen mediamainonta kattaa 55 % ja mainonta painetussa mediassa on laskenut 40,6 %:in, kertoo Kantar TNS:n raportti.

IAB seuraa digimainonnan kehitystä

Digimainonnan kasvu jatkui vahvana vuoden 2016 loppuun saakka ja kasvuvauhti lähes tuplaantui 12,6 %:iin edellisvuoden 6,8 %:sta. Digimainonnan panostukset kattavat lähes kolmanneksen (27,8 %) koko mediamainonnan panostuksista.

Digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa (29,9 %), mobiilimainonnassa (29,9 %), in-stream-videomainonnassa (17 %) sekä YouTube-mainonnassa (18,2 %). Hakumainonnan kasvu on tasaantunut. Suuret kansainväliset toimijat vievät digimainospotista tällä hetkellä 46 % ja kansalliset toimijat 54 %.

"Digimainonnan kasvu näyttää jatkuvan ja uusien mainosmuotojen ja kanavien kehityksen seuraaminen on entistä tärkeämpää, jotta voidaan ymmärtää mediamarkkinaa ja sen kehittymistä kokonaisuutena", toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. IAB Finland lupaa jatkaa edelleen tilastoinnin ja raportoinnin kehittämistä muuttuvassa digimainosmarkkinassa.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot: Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää