3Q: Verkkomainonnan merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu
- Hakumainonta nosti verkkomainonnan näyttävään kasvuun heinä‒syyskuussa
Vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä verkkomainontaan investoitiin 53,3 miljoonaa euroa, jossa on 12,2 %:n kasvu viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattaessa.Verkkomainonta jatkaa tasaista kulkuaan mediamainonnan suurimpien mediaryhmien kärkeen. Se on ainoa mediakategoria, joka osoittaa selkeää kumulatiivista kasvua (+ 12,5 % tammi‒syyskuu).
Hakumainonta kiihdytti kasvuvauhtiaan edellisestä neljänneksestä toimien display-mainonnan ja seurannassa alkuvuodesta mukana olleen Facebook-mainonnan kanssa verkkomainonnan kokonaiskasvun nostajana. Mainosmuotojen jakauma verkkomainonnan kokonaisuudessa on alkanut muuttaa muotoaan. Myös uudemmat mainosmuodot kuten mainonta sosiaalisessa mediassa ja display-mainontaan kuuluva videomainonta nostavat suosiotaan.
” Yhä useampi mainostaja on tänä vuonna ottanut mainosportfolioonsa myös verkkomainonnan keinot. Uskon saman vahvan trendin jatkuvan myös tulevina vuosina. Verkkomainonnan volyymin kasvaessa myös sen merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu, mikä on erinomainen asia”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen toteaa.
3Q: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2012 kolmannella neljänneksellä:
- Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 15,5 milj. € eli 29 %, jossa kasvua viime vuoteen on 16,5 %
- Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 8,7milj. € eli 16 %, jonka muutos viime vuoteen on -3,3 %
- Hakumainonnan osuus on 20,6 milj. € eli 38,6 %, jossa kasvua on 24,1 %
- Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 5,6 milj. € eli 10,5 %, jonka muutos viime vuoteen on -25,3 %
- Facebook-mainonnan osuus on 2,9 milj. € eli 5 %, jossa kasvua on 163,6
16.01.2025
IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
lue lisää15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää08.01.2025
IAB Jäsenesittely: ePrice ja Jaakko Sipola
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa ePrice ja Jaakko Sipola
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: Integral Ad Science and Björn Österman
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Integral Ad Science and Björn Österman
lue lisää