
Vastuullisuus puhuttaa globaalisti eri aloilla ja eri näkökulmista. Aihe on laaja, vielä melko epästabiili, ja mainonnan ja markkinoinnin osalta erilaiset päästölaskennan viitekehykset ovat vielä uusia ja vaikeasti ymmärrettäviä. Pystyäksemme hyödyntämään erilaisia maailmalla tapahtuvia kehitysaskelia parhaalla mahdollisella tavalla, tarvitaan aiheen terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia Suomessa mm. IAB Finlandin kautta.
IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmä perustettiin vuoden 2022 loppupuolella tarpeesta oppia lisää vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä digimainonnan osalta, selkeyttää aiheen määrittelyä ja termejä Suomeksi, sekä jakaa tietoa markkinalle. Työryhmä on ollut erittäin aktiivinen ja innostunut, ja osallistuminen on ollut hyvää myös pientyöryhmiin ja erilaisiin aihetta sivuaviin projekteihin.
Työryhmä on tehnyt erilaisia julkaisuja, esimerkiksi vuosittain tutkimuksen vastuullisuudesta Suomen digimarkkinassa sekä vastuullisen digimainonnan määritelmän, että ohjeistuksia sekä ostajalle että julkaisijalle mainonnan päästöjen pienentämiseksi.
Ryhmän tavoite on tuottaa digimainonnan osalta ohjeistusta/opastusta/tietoa vastuullisuudesta, eli konkreettisia asioita, joista voi olla apua toimialan vastuullisuuden lisäämiseksi.
Vastuullisen digimainonnan työryhmä on yksi IAB Finlandin suosituimmista työryhmistä, ja sitouttaa asiasta kiinnostuneet osallistumaan yhdessä oppimiseen.
Työryhmä kokoontuu 6:n viikon välein, ja mukaan voi tulla pyytämällä kalenterikutsun IAB:n Heidi Blombergiltä (heidi.blomberg@iab.fi), tervetuloa mukaan!
Puheenjohtaja: Maarit Ruuth, MTV
Työryhmän jäsenet:
Maarit Ruuth, MTV Heidi Blomberg, IAB Finland Jannina Niskala, IAB Finland Susanna Kaukoniemi, Hilla Group Saara Kemiläinen, Nitro Maria Tiainen, Showheroes Hanna Stranius, Alma Media Emmi Vilkanen, dentsu
|
Tony Stepanow, TROOT Veera Mäkelä, Posti Tuuli Tahvanainen, Neste Tiia Saukko, Kalevamedia Laura Parviainen, Eracontent Iiris Lehtola, Kärkimedia Fanni Mäki, Lianatech Visa Vartiainen, Dagmar
|
Matti Niskanen, Keskisuomalainen Heidi Hurskainen, Nostemedia Jonne Ansamaa, Sanoma Pinja Orre, PING Helsinki Sami Hätälä, Channel Factory Nelli Rantamäki, Group M Jonne Salovaara, Dagmar Eero Laulainen, Clear Channel |
Tervetuloa IAB Finlandin vastuulisuus seminaarin tallenteen pariin. Vastuullisuus trendaa globaalist...
Katso tallenne