Icon
Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy IABlogi

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

01.10.2019 | Virpi Martikainen, Digital Media Finlandin

Kuukausimaksullisten digitaalisten sisältöjen ja palveluiden käyttö on lisääntynyt voimakkaasti muutaman viime vuoden aikana. Tutuimpia meille näistä tilauspalveluista ovat viihteen suoratoistopalvelut kuten Netflix ja Spotify. Monille tuttuja ovat myös erilaiset ohjelmistot kuten tallennustilaa myyvät Dropbox ja Google Drive. Lisäksi tarjolla on klubityyppisiä palveluita kuten Shave Club ja Trunk Club.

Kun viihdepalveluiden puolella on jo käynnistynyt pudotuspeli tarjonnan lisääntymisen myötä, niin muut palvelut kuten uutismediat ja verkkokaupat ovat vasta tulossa ottamaan osaansa kuluttajien digitaalisten tilauspalveluiden budjetista.

Miten suuri tämä budjetti sitten mahtaa olla? Globaali keskiarvo liikkuu noin kolmen eri tilauspalvelun paikkeilla. Tutkimusyhtiö eMarketerin mukaan yli kolmannes kuluttajista uskoo lisäävänsä tilauspalveluiden määrää seuraavan kahden vuoden sisällä.

Muutoksen keulakuvia ovat olleet milleniaalit, joille omistaminen ei merkitse niin paljon kuin vanhemmille sukupolville. Omistamisen sijaan milleniaalit haluavat kokemuksia, mikä luo uusia haasteita palveluiden tarjoajille. Kokemuksista täytyy luoda personoituja. Muuten nuoret kuluttajat vaihtavat nopeasti palvelua.

Digitaalisten ja perinteisten palveluiden välille syntyy helposti mielikuvissa vastakkainasettelua ja uusien palveluiden ajatellaan olevan uhka olemassa oleville palveluille. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Esimerkiksi amerikkalaistutkimuksen mukaan suoratoistopalvelut eivät poista tarvetta käydä elokuvissa. Päinvastoin nämä eri katsomisen muodot tukevat ja ruokkivat toisiaan.

Kuukausimaksulliset mallit ovat houkuttelevia myös palvelun tarjoajalle, koska jatkuva laskutus tuo tasaisen tulovirran ja mahdollisuuden asiakkaan sitouttamiseen. Asiakkaiden pitäminen tosin vaatii paljon töitä. Viihteen suoratoistopalveluiden koveneva kilpailu näkyy palvelun tarjoajien sisältökatalogin kasvattamisen lisäksi aktiivisena yhteydenpitona asiakkaaseen. Erityisesti Netflix tuuttaa katseluehdotuksiaan parhaimmillaan tai pahimmillaan päivittäin. HBO:lla on hillitympi strategia. Ehkä siellä vielä luotetaan laadukkaiden sisältöjen puhuvan puolestaan. Marraskuussa Suomeen tulevat Applen ja Disneyn suoratoistopalvelut tulevat ryminällä tähän kenttään, joten kaikkien toimijoiden on syytä olla hereillä. Kuluttajilla ei ole vielä pahaa ähkyä, mutta se voi tarjonnan kysynnän myötä hyvinkin tulla.

Data ja sen hyödyntäminen on tilauspalvelubisneksen polttoainetta. Asiakkaiden käyttäytymisen seuraaminen tilauspalvelussa antaa vinkkejä palvelun kehittämistarpeista ja mahdollisuuden tarjota asiakasta kiinnostavia uusia tuotteita tai ominaisuuksia. Data-algoritmeihin pohjautuvissa suosituksissa on vielä kehittymisen varaa. Ihmisen tulevaisuuden valinnat eivät aina loogisesti pohjaudu menneeseen käyttäytymiseen.

Erityisesti muiden kuin viihdepalveluita tarjoavien on pohdittava tarkkaan, millaisella strategialla kuluttaja valloitetaan ja saadaan pidettyä kiinni. Mistä palvelusta kuluttaja olisi valmis luopumaan ottaakseen jonkun uuden palvelun tilalle? Olisiko hyvä liittoutua jonkun kanssa? Viihteen suoratoistopalveluiden jälkeen kuluttajia kiinnostavat seuraavaksi muodin, päivittäistavaroiden ja uutisten tilauspalvelut. Kovenevasta kilpailusta huolimatta kasvuennusteet tarjoavat mahdollisuuksia näille uusille tilauspalveluille.

 

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti ja toimitusjohtaja.

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää