
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.
Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
IAB FOORUMIT - Q&A
KYSYMYS: Mitä foorumit ovat?
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aiheista kiinnostuneet yhteen oppimaan.
KYSYMYS: Miksi ensimmäisten foorumeiden aiheet ovat Tekoäly markkinoinnissa ja Markkinoinnin tuloksellisuus?
IAB:n jäsentutkimuksen mukaan jäsenet kokevat molemmat teemat erittäin tärkeiksi. IAB suunnittelee kaikki toimenpiteet jäsenten toiveiden pohjalta, eli keskittyminen tekoälyyn sekä markkinoinnin tuloksellisuuteen on loogista.
KYSYMYS: Mitä foorumeissa tehdään?
Foorumeiden arki rakentuu kevään tapaamisten kautta. Lähtökohtaisesti foorumeissa kuulla caseja sekä puheenvuoroja. Sekä ehdottomasti keskustellaan niiden ympärillä IAB:n fasilitoimana.
KYSYMYS: Mitä minä joudun tekemään foorumeissa?
Oppimaan 🙂Toisin kuin työryhmät, foorumit eivät valista digimarkkinaa vaan keskittyvät vain osallistujien oman osaamisen kasvattamiseen. IAB toivoo, että tulet kuitenkin positiivisella mielellä foorumeihin ja olet valmis keskustelemaan ja jakamaan omia ajatuksia muiden osallistujien kanssa.
KYSYMYS: Pääsenkö minä esille foorumeissa, vaikka presentoimaan?
Ehdottomasti. Jos sinulla on hyvää kerrottavaa tekoälyn käytöstä markkinoinnissa tai markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisesta, olet enemmän kuin tervetullut jakamaan tietoa muille foorumilaisille.
KYSYMYS: MIten foorumit eroavat työryhmistä? Toimivatko foorumit sekä työryhmät jotenkin yhdessä?
Oikein hyvä kysymyspari. Molemmat nyt aloittavat foorumit käsittelevät aiheita, jotka ovat todennäköisesti myös kaikkien työryhmien agendalla tämän vuoden aikana. Idea on rakentaa toimiva yhteistyö foorumeiden sekä työryhmien kesken. Mikäli esimerkiksi tekoälyfoorumi keskustelee AI-regulaatiosta, tapaaminen järjestetään yhdessä tietosuojatyöryhmän kanssa. Foorumit todennäköisesti parantavan myös eri työryhmien välistä yhteistyötä.
Kerrataan vielä myös työryhmien ja foorumeiden ero. Työryhmien ideana on oman oppimisen lisäksi kehittää omaa digimarkkinoinnin segmenttiä, foorumit keskittyvät vain omaan oppimiseen.
KYSYMYS: Kuka määrää mitä foorumeissa tehdään?
Lähtökohtaisesti foorumeihin osallistujat. IAB fasilitoi ja auttaa muodostamaan foorumeiden agendan. Plus hoitaa muun käytännön työn.
KYSYMYS: Kuinka usein foorumit kokoontuvat?
Alustavasti kuuden viikon välein, kesälomat ym. huomioiden. Yksi tapaaminen kestää 1,5 tuntia. Foorumit tapaavat toisinaan myös livenä, mutta myös silloin Teams-osallistuminen on mahdollista.
KYSYMYS: Miten foorumeihin voi osallistua?
Foorumit ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Yhdestä jäsenyrityksestä mukaan voi tulla useampi henkilö. Foorumeihin pääsee mukaan pistämällä viestiä IAB:lle tai vaikka huikkaamassa Slackissa / Whatsapissa. Tässä vielä IAB:n toimiston yhteystiedot: toimisto@iab.fi pasi.raassina@iab.fi mira.vaurula@iab.fi jannina.niskala@iab.fi heidi.blomberg@iab.fi
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää