Icon
Voiko natiivi olla ohjelmallista? Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Voiko natiivi olla ohjelmallista?

07.12.2016 | Otavamedia

Kuluttajat kohtaavat mainontaa kaikkialla ja ovat entistä kriittisempiä, joten se asettaa uudenlaisia vaatimuksia mainostajalle. Pelkästään hyvä kohdistettavuus ei enää riitä.

Melanie Deziel, natiivimainonnan guru määritteli, että kaikenlainen sisältö voi olla hyvää, mutta mediaympäristö saattaa olla väärä ja tähän on helppo yhtyä. Eli jatkossakin natiivimainonta, joka tehdään kuluttajan valitsemassa mediaympäristössä, kuluttajaa arvostavalla tavalla, tulee toimimaan. Tähän kuluttajan puhuttelemiseen kannattaa siis laittaa enemmän resursseja oikean mediavalinnan lisäksi.

Lähtökohtana on, että mainonnan tulisi toimia ja saada aikaan haluttu käyttäytymisen muutos kuluttajassa. Mainonta ei toimi, jos kuluttaja kokee sen häiritseväksi. Häiritsevään mainontaan löytyy lukuisia erilaisia ratkaisuja, ja jokainen meistä tietää varmasti useita.

Mitä sitten on natiivimainonta? IAB:n työryhmä on määritellyt sen selkeästi (IAB:n sivuilta) ja lisääntyvässä määrin siihen liitetään myös ohjelmallinen natiivi, kun sisältönoston näköinen mainosbanneri tuodaan julkaisijan sisältöjen yhteyteen.

Mielestäni kyseessä on kuitenkin enemmän perinteinen display-banneri, joka on sijoiteltu kuin sisältösuosittelu ja näyttääkin sisältönostolta, mutta ohjaakin kuluttajan muualle esim. mainostajan omille sivuille. Tällainen toimintatapa ei mielestäni ole toimiva ratkaisu pitkässä juoksussa, sillä kuluttaja huomaa ja kokee sen samanlaiseksi kuin perinteisen display-mainonnan ja saattaa kokea pettymyksen tunteita, kun päätyykin vieraaseen mediaympäristöön valitsemansa brändin sijaan.

Tämän seurauksena mainostajat saattavat jättää oikeat natiivimainonnan mahdollisuudet käyttämättä. Natiivimainonta koetaan kuitenkin kuluttajien keskuudessa vähiten häiritseväksi eivätkä mainostajat tällöin saa myöskään hyötyä hakukonelöydettävyyden osalta.

Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tällä hetkellä ei ole olemassa ohjelmallista natiivia. Pidetään siis käsitteet tarkasti mielessä ja tehdään tehokasta ohjelmalliseen ostamiseen perustuvaa mainontaa ja toimivaa kuluttajaa sitouttavaa natiivimarkkinointia. Seuraavassa postauksessamme keväällä 2017 sukellamme syvemmälle natiivimarkkinointiin.

Jukka Pulkkinen
Kirjoittaja vastaa Otavamedialla digitaalisesta myynnistä ja on myös IAB:n hallituksen jäsen.

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää