Icon
Verkkomedioiden yleisömittausta kehitetään Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Verkkomedioiden yleisömittausta kehitetään

13.11.2013

Suomessa siirrytään digitaalisten palveluiden yleisöjen paneelipohjaiseen mittaamiseen kuten monilla muillakin suurilla mainosmarkkinoilla on tehty. Median käytön muutos ja päätelaitteiden monimuotoisuus ovat asettaneet digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle uudenlaisia haasteita. Yleisömittauksen asiantuntijoista koostuva verkkomainonnan etujärjestö IAB Finlandin Mittaustyöryhmä valmistelee parhaillaan uudet tarpeet huomioivaa digitaalisten yleisöjen mittaustapaa.

Mediakäytön muutos ja yleisöjen siirtyminen verkkoon sekä mobiilipäätelaitteiden käytön kasvu asettavat uusia vaatimuksia verkkomedioiden ja digitaalisten palveluiden kävijämittaukselle. Nykyisellä mittaustavalla on jatkossa haastavaa tunnistaa digitaalisten palveluiden käyttöä erilaisilla päätelaitteilla.

Tavoitteena yksi yhteinen valuutta digitaalisten yleisöjen mittaamiseen
Kuluvana syksynä ovat IAB:n mittaustyöryhmässä edustettuina olevat mediat, mainostajat ja mediatoimistot yhdessä printtimedian mittausta edustavan Levikintarkastuksen ja tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteet ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.

Tavoitteena on luoda mahdollisimman laaja ja kattava yleisömittauksen valuutta, joka vauhdittaa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä. Luotettavasti ja läpinäkyvästi lasketun verkkovaluutan syntyminen on mediayhtiöiden, mediatoimistojen ja mainostajien mielestä tärkeä asia, jonka kehittämiseen halutaan sitoutua.

Nykyisestä mittaustavasta siirrytään menetelmään, jossa yhdistetään paneeliperusteista mittausta nykyisen kaltaiseen sivustomittaukseen. Eri kävijät -luku korvataan paneelista johdetulla yleisöestimaattiluvulla. Palveluista ryhdytään julkaisemaan myös kohderyhmätietoja. Lisäksi eri päätelaitteiden käytön mittaamista kehitetään niin, että jatkossa tunnistetaan käyttäjän päätelaite sivuston lisäksi.

Suomessa toimii tällä hetkellä aktiivisesti kaksi paneeliperusteisen mittauksen tarjoajaa, TNS Gallup ja Comscore. Kummankin kanssa käydään vuoropuhelua mittauksen kehittämisestä. IAB:n mittaustyöryhmässä työstetään myös mallia, jolla nykyistä läpinäkyvämmin voitaisiin valvoa mittauksen tuottamien lukujen oikeellisuutta.

Tavoitetilaan päästään useilla pienillä muutoksilla
Digitaalisten palveluiden yleisömittauksen ajanmukaiseen tavoitetilaan pääseminen ei tule tapahtumaan kerralla, vaan edessä on useita pienempiä askeleita. Ensimmäinen muutos on verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustavan päivitys niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan marraskuun 2013 aikana ja TNS Gallup tiedottaa siitä erikseen asiakkailleen.

Lisätietoja:
- Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
- Teemu Relander, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Head of Online Performance Unit, Sanoma, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
- Pia Ruusukivi, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys, etunimi.sukunimi(at)kauppalehti.fi

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää