Icon
Vain intohimolla markkinajohtajaksi Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Vain intohimolla markkinajohtajaksi

16.12.2015 | Dingle Oy

Siitä on kohta 15 vuotta kun joka kylässä ja kaupungissa perustettiin Google-toimistoja. Aika oli uudistava, ja monella yrittäjällä oli evankeliumi kerrottavana.

Hakusanatoimistojen menestys perustui ylivoimaisiin tuloksiin, joita moni tuotti liian halvalla. Yrittäjät valvoivat öitä, optimoivat, kekkailivat ja kikkailivat, kunnes trafikointi ja myyntiin ohjaaminen oli mahdollisimman halpaa. Asiakas nauroi matkalla pankkiin.

Aivan viime vuosina verkossa ostettavissa oleva media on kokenut vielä suuremman murroksen. Yhtäkkiä kaikilla mainostajilla kenkäkaupasta konglomeraattiin on käytössään mitä hienoimpia automaation, data-kohdennuksen ja hinnoittelun mahdollisuuksia. Viimeisen vuodenkin aikana verkkomedia on muuttunut niin paljon, että aikaansa seuraavat optimoijat huomaavat mainostavansa joulumarkkinoilla täysin eri tavalla kuin vuoden alussa.

Näemmekö tänään samaa intohimoa mainonnan ammattilaisten silmissä kuin vuosituhannen alussa? Optimoidaanko mainostajien kampanjoita pikkutunneille asti? Miksi ei?

Moni toimija pelkää hakukonemainostoimistojen lyhyeksi jäänyttä elinkaarta, eikä uskalla tarjota läheskään tarvittavaa määrää optimointia ja analyysia voittaviin tuloksiin. Hinku kaikkikanavaisuuteen on niin suuri, ettei yksittäisen kanavan saatikka mainoksen tuloksille uskalleta panna painoarvoa, vaikka markkinajohtajien benchmarkit todistaisivat toisin.

Mainostajalle on kultakaivos löytää oikeat ihmiset oman maksetun mainonnan tekijöiksi. Oman alasi markkinajohtajuus voi olla analyytikkojen, strategien ja nörttien intohimosta kiinni. Siitä intohimosta kannattaa maksaa.

Kirjoittaja Juho Jokinen on Dinglen toimitusjohtaja. Hän perusti Dinglen vuonna 2009 auttamaan yrityksiä hyötymään sosiaalisesta mediasta ja on sen jälkeen kasvattanut Dinglestä yli 60 sosiaalisen liiketoiminnan ammattilaisen yrityksen joka on auttanut brändejä ja yrityksiä hyötymään digitalisaatiosta. Hänet löytää Facebookista, Twitteristä ja LinkedInistä.


Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää