Icon
Satunnaiset vieraat Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Satunnaiset vieraat

22.12.2015 | Saija Mahon

Muutama päivä sitten olin matkalla tapaamiseen Lontoon metrossa, kun yhtäkkiä pari ihmistä käveli luokseni ja kysyi "Voimmeko ottaa kuvan kanssasi? Meille on annettu yliopistosta tehtävä kuvata itseämme satunnaisten ihmisten kanssa eri paikoissa ja ympäristöissä."

Tämä pyyntö sai minut ajattelemaan.

Sillä hetkellä, kun tapasimme toisemme junassa ja poseerasimme kuvassa yhdessä, olimme tosiaan satunnaisia vieraita toisillemme. Mutta nykyisen digitaalisen maailman luomien yhteyksien johdosta mahtaisimmeko me olla niin vieraita toisillemme kuin sillä hetkellä kuvittelimmekaan?

Kuulostaa toki jokseenkin oudolta, mutta jos jäljittäisin nämä hetkelliset valokuvaajani sosiaalisen median kautta, uskon, että välillämme olisi jonkinlainen yhteys. Meillä olisi luultavasti yhteisiä kavereita, tai ainakin kavereiden kavereita. Nykymaailma, digimaailman avustuksella – on paljon yhtenäisempi kuin ikinä ennen.


Kuinka satunnaisia vieraita olemme toisillemme näinä päivinä?

“Six Degrees of Separation”

Ylläoleva käsite, "kuuden asteen ero" tai miten sen nyt suomeksi parhaiten kääntäisi, edustaa ajatusta, jonka mukaan olemme kaikki yhteydessä toisiimme maksimissaan kuuden eri asteen tai tason kautta. Meillä voi olla linkki toisiimme joko ystävien kautta, perheen kautta, työn kautta tai esimerkiksi harrastusten kautta.

Tämä ajatus tuotiin esiin ennen internetin kultaista aikaa, kun yhteydet toisiimme fyysisen maailman vallitessa olivat paljon harvemmassa.

Digitaalinen maailma, ja erityisesti räjähdysmäisesti kasvava sosiaalisen median maailma on mahdollistanut ja luonut verkkoympäristössä monimutkaisen kudoksen ja ekosysteemin, joka nitoo monia maailman kolkkia yhteen ja sitä myöten tuo meitä ihmiskuntia lähemmäksi toisiamme .

Ihmiset, jotka istuvat ruuhka-aikana junassa kanssasi, juovat kahvia samassa kuppilassa, istuvat lentokoneessa vieressäsi tai jonottavat kaupan kassalla samassa jonossa kanssasi, näyttävät päällisin puolin ehkä olevan satunnaisia vieraita, mutta on kuitenkin erittäin suuri mahdollisuus, että meillä on jonkinlainen digitaalinen yhteys, ehkä jopa yllättävän monia sellaisia.


Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on lähes yhtä vanha kuin internet, alunperin alkanut pienistä uutisryhmistä joissa ihmiset voisivat keskustella esimerkiksi yhteisistä eduista. Näiden pienempien sosiaalisten liikkeiden ja ryhmien jälkeen alaa ovat vallanneet sosiaalisen median jätit, kuten Facebook, Instagram, Twitter ja esimerkiksi ammattilaisille tuttu ekosysteemi Linkedin. Muita tärkeitä sosiaalien median alustoja ovat tietenkin Pinterest, Snapchat ja Google+, ja toki jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma luonteensa, roolinsa ja tarkoituksensa.

Kaikki ylläolevat alustat ovat paikkoja, jossa voimme luoda uusia yhteyksiä, elvyttää vanhoja ystävyyssuhteita ja tuttavuuksia – tai jopa löytää relevantteja kontakteja, joihin emme edes tajunneet olevamme linkitettyinä. Mahdollisuuksia on yhtä monia kuin sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiäkin, yksityisistä henkilöistä liiketoimintaan.


Globaali verkosto

Internet ja sosiaalinen media mahdollistvat laajenevat ja laajat verkostot fyysisen maailmamme ja jokapäiväisen “todellisuutemme” ulkopuolella. Sosiaalinen media ei tyssää maallisiin rajoihin, se ei katso aikaa eikä paikkaa.

Nykyteknologioiden ja alustojen avustuksella meidän on mahdollista luodaympärillemme globaali verkosto, joka ehkä ennen tuntui saavuttomattomalta. Satunnaiset vieraat eivät olekaan enää niin satunnaisia. Mikä tahansa on mahdollista.

Seuraavan kerran siis kun päädyt kuvaan näennäisesti vieraiden ihmisten kanssa, vaihtakaa käyntikortteja, vaihtakaa nimiä. Kuka tietää mitä uusia löytöjä ja tarinoita tästä voisikaan seurata!

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää