Icon
Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus

16.11.2011

Ohjeistus on laadittu lisäämään mainostajien luottamusta ja helpottamaan mainostajia valitsemaan eettisesti oikein toimiva kumppani. IAB Finland listaa sivuilleen tätä ohjeistusta noudattavia yrityksiä.

Ohjeistuksen on koonnut IAB Finlandin Hakutyöryhmä.

Asiakaskohtaamisen pelisäännöt

Kohtaamisessa on selkeästi informoitava, että ollaan tarjoamassa maksullista palvelua, ei pelkästään esim. tarkistamassa yhteystietoja

Palvelun tuottajan edustaja on varmistettava, että neuvottelee ko. hankinnasta päättävän henkilön kanssa

Ostajaa on informoitava seuraavista asioista:

  • – Palvelun sisältö ja käyttötarkoitus yritykselle
  • – Palvelun hinta/hinnasto/hintaperuste
  • – Sopimusaika
  • – Toimitusehdot (tilausvahvistus, ilmoitusvedos, tuotantovahvistus)
  • – Palvelun ylläpito eli tietojen päivitys sopimusaikana
  • – Laskutusajankohta ja maksuehdot
  • – Myyjän yhteystiedot

Tilausvahvistus

Myyntitapahtuman jälkeen on toimitettava selkeä tilausvahvistus:

  • – Asiakastiedot (yritys, Y-tunnus, yhteyshenkilö/tilauksen tekijä ja yhteystiedot)
  • – Sopimuspäivä
  • – Laskutusosoite ja yhteyshenkilö
  • – Tilattu tuote/palvelu ja sen sisällön kuvaus (tuotenimike, määrä, A-hinta, nettohinta)
  • – Hintaerittely ja kokonaishinta ilman alv:tä ja alv:lla
  • – Myyjän yhteystiedot (yritys, nimi, sähköposti, puhelin)
  • – Selkeät ja yksikäsitteiset sopimusehdot (peruutusoikeus/irtisanominen, muutosmenettely ja hinnasto tilattuun palveluun (=päivitykset esim. Yhteystietoihin), maksuehto, ilmoituksen sisällön ja aineiston käyttöoikeus ja oikeellisuus ja osapuolien vastuu, sopimuksen voimassaolo)
  • – Palvelun tuottajan asiakaspalvelun yhteystiedot
  • – Erillishuomautukset

Hinnoitteluperusteen läpinäkyvyys

Myyntitapahtumassa on selkeästi informoitava asiakasta, mikä on palvelun hinnoitteluperuste:

  • – Aikapohjainen hinnoittelu; esim. vuosi-ilmoitus, ei merkitystä kuinka paljon ilmoitusta luetaan tai siihen reagoidaan
  • – Lisänäkyvyyden hinta; esim. logot, lisärivit yms.
  • – Hakusanat, joilla yritys tulee mukaan tuloslistaukseen; hakusanojen hinta
  • – Näyttö- tai klikkipohjaiset hinnoittelumallit; veloitetaanko asiakasta aina, kun ilmoitus esitetään käyttäjälle (näyttöpohjainen hinnoittelu) vai vasta kun joku klikkaa ilmoitusta
    (klikkipohjainen hinnoittelu)
  • – Terminologian käyttö: myyntitapahtumassa ja tilausvahvistuksessa avattava käytetyt termit kansantajuisesti, mitä tarkoitetaan esim. ”hakuosumalla” tai ”tuloslistauksella”

IAB Finlandin standardit ja suositukset

Lataa Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus PDF-muodossa

Lisätietoja:

Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, birgitta.takala(at)iab.fi
Ismo Tenkanen, IAB Finlandin Hakutyöryhmän puheenjohtaja, ismo.tenkanen(at)mediacontacts.fi

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää