Icon
Oikeat laitteet tehokkaaseen markkinointiin Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Oikeat laitteet tehokkaaseen markkinointiin

07.10.2015 | Saija Mahon

Ellet ole elänyt kuussa tai kiven alla viimeistä vuosikymmentä, olet todennäköisesti tietoinen siitä, että erilaiset mobiililaitteet ovat vallanneet alaa käyttäjien jokapäiväisessä elämässä ja sitä myötä markkinoijien ja mainostajien silmäkulmassa.

Yhä useampi kuluttaja on aktiivisessa vuorovaikutusessa eri medioiden kanssa älypuhelintaan tai tablettiaan käyttäen.

Tämä trendi ei tietenkään tarkoita sitä, että tavalliset tietokoneet olisivat kuolemassa sukupuuttoon, vaikkakin näiden käyttö on huomattavasti vähentynyt niin työpaikoilla kuin kotona. Globaalilla mittakaavalla tietokoneiden käyttö on (ehkä yllätyksenä monelle) jopa noussut, mutta paljon hitaammalla tahdilla kuin mobiililaitteiden käyttö.

Haasteena ei siis nykyään olekaan vain mobiilimarkkinointistrategian luominen – vaan “laitestrategian” rakentaminen ja kehittäminen.

Mobiilimarkkinointi

Mobiilimarkkinointi on suhteellisen uusi markkinoinnin muoto, ja täten monet markkinoijat eivät olekaan vielä täysin omaksuneet tätä uutta areenaa. Kun suunnittelee markkinointistrategiaa esimerkiksi älypuhelimien käyttäjille, tulisi ottaa seuraavat seikat huomioon:

  • Kuluttajat kantavat älypuhelimiaan ja tablettejaan mukanaan melkein koko ajan ja ovat täten melkein aina verkossa ja tehokkaasti saavutettavissa.
  • Henkilökohtaiset keskustelut, vuorovaikutukset ja sitoutuminen tapahtuu älypuhelimien avulla ja kautta (tekstiviestit, puhelut, sosiaalisen median vuorovaikutus, sähköpostit yms.).
  • Mobiililaitteiden käyttäjät jakavat sisältöjä (esim. tarjouksia, uutisia) useammin ja nopeammin älypuhelimien ja tablettien avulla esimerkiksi Twitterissä.
  • Mobiilimarkkinointi voidaan kohdistaa “oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan” GPS-tunnistimen avustuksella -> erittäin tehokas taktiikka paikalliseen markkinointiin.

Sovellukset ovat uusia mainoksia

Kun uusia medioita otetaan käyttöön markkinoinnin kehittämiseksi, hyvin usein (ainakin aluksi) uusin keinoin markkinointi on hieman muokattu versio “vanhasta tavasta” markkinoida. Esimerkiksi varhainen TV-mainonta oli vain radiomainontaa kuvia käyttäen, kun taas varhainen internet-mainonta oli pääosin printtimainontaa bannerien muodossa.

Mainokset, jotka suoriutuvat hyvin tietokoneiden käyttäjien edessä, eivät välttämättä toimi kovinkaan hyvin pienillä älypuhelimen ruuduilla tai niistä saa huonosti selvää. Mainoksia ja mainonnan muotoja tulee siis muokata eri laitteille sopiviksi.
Sovellukset esimerkiksi voivat olla tehokkaita alustoja mobiililaitteiden aktiivisille käyttäjille, ja ne voivat tarjota kuluttajille joustavan ja helpon tavan asioida brändin kanssa.

Laitteiden välinen markkinointi

Kuten jo aikaisemmin ilmenikin, tavallisten tietokoneiden käyttö ei suinkaan ole loppunut, vaikkakin mobiililaitteiden ja älypuhelimien käyttö on yleistynyt ja kasvamaan päin koko ajan.

Miten siis voimme varmistaa, että tavoitamme oikeat sidosryhmät oikeissa laitteissa ja vielä oikeaan aikaan?

Laitteiden välistä markkinointia (cross-device marketing) ja strategiaa tulee siis miettiä hyvissä ajoin. Millä laitteilla kuluttajamme etsivät tietoa mahdollisista tuotteistamme tai palveluistamme? Millä laitteilla he tekevät itse ostokset?

Googlella on jo olemassa tehokkaita työkaluja tämän datan selville saamiseksi, mutta tämä toki tarkoittaa että mainostajien tulee käyttää Googlen alustoja itse markkinointiin.
Jos haluat lisätietoja mobiilimarkkinoinnista, autamme teitä mielellämme luomaan tehokkaan strategian ja suunnitelman kampanjoidenne onnistumiseksi!

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää