Icon
Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015 Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015

26.01.2016

Tiedote
26.1.2016

Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015

Digimainontaan panostettiin Suomessa 286,1 miljoonaa euroa vuonna 2015. Vahvimpia kasvajia olivat mobiili- ja Facebook-mainonta.

Digimainonta on viime vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa Suomessa toiseksi suurimpana mediamainonnan osa-alueena heti sanomalehtimainonnan jälkeen. Vuonna 2015 digimainontaan panostettiin 286,1 miljoonaa euroa, 6,8 % edellisvuotta enemmän. Kaikista mainospanostuksista digi muodostaa jo lähes neljänneksen, 24,8 %.

Digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat hakemistomainontaa lukuun ottamatta. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa (26,2 %), instream-videomainonnassa (15,9 %) ja mobiilimainonnassa (35,5 %).


Suomi jäljessä muuta Eurooppaa

Vaikka digimainonnan osuus mainospanostuksista on kasvanut, ollaan Suomessa edelleen jäljessä monia muita markkinoita. Koko Euroopan mainospanostuksista digimediat veivät vuonna 2014 hieman yli 30 %.

Ruotsissa mainonnan kokonaispanostusten ennustetaan kasvavan edelleen digitaalisen mainonnan ajamina. Ruotsissa digimainonnan markkinaosuus oli 26 % vuonna 2014, ja vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digi haukkasi ennätykselliset 37 % mainospanostuksista.

”Mainospanostukset seuraavat ihmisten mediankulutusta pienellä viiveellä. Uskomme, että panostukset suuntautuvat entistä vahvemmin sähköisiin kanaviin. Mielenkiintoinen seikka viime vuoden panostuksissa meillä oli myös se, että ulkomainonnassa digin osuus oli jo viidennes”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.


YouTube-mainonta vahvassa kasvussa

IAB Finland täydentää TNS Ad Intelligencen mainospanostuksia keräämällä tiedot hakumainonnan, sähköisten hakemistojen ja Facebook-mainonnan määrästä, jotka muodostavat merkittävän osan digimainonnan panostuksista.

IAB Finland on myös kerännyt vuodesta 2015 alkaen YouTuben mainospanostuksia maan mediatoimistoilta. Vuonna 2015 suomalaisten panostukset YouTube-mainontaan kasvoivat 144 % ja olivat kokonaisuudessaan 6,6 miljoonaa euroa. Tämä määrä ei ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostuksissa.

”Digimainonnan panostusten hajotessa yhä useampaan kanavaan on tärkeää saada ajantasaista tietoa mainoseurojen jakautumisesta”, Takala painottaa.

Lataa graafit täältä!

Digimainonta 2015 M€ Muutos-%
Hakumainonta ja hakemistot  98,6 5,6 %
Display yhteensä 153,6 8,9 %
     Display  87,8 2,2 %
     Instream-video  15,3 15,9 %
     Mobiili  18,7 35,5 %
     Facebook  31,8 26,2 %
Luokitellut  33,9 1,5 %
Digimainonta yhteensä  286,1 6,8 %

 Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finlandin kvartaaliseuranta (hakumainonta, hakemistot, Facebook).



Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, ZMG Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää