Icon
Mitä tehdä datalla? Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Mitä tehdä datalla?

06.06.2014 | Lotta Heikkeri

 

IAB Finlandin Big Data -aamupäivä veti Alma-taloon satakunta datasta ja mainonnan kohdentamisesta kiinnostunutta digialan ammattilaista perjantaina 6.6.

Päivä aloitettiin IAB Finlandin Big Data -työryhmän luoman oppaan julkistuksella. Voit ladata ”Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa” -oppaan veloituksetta tämän linkin takaa.

Ensimmäisenä kuultiin Big Data -työryhmän puheenjohtajan Johanna Lehtosen esitys työryhmän taustasta, oppaan synnystä ja suomalaisille ammattilaisille suunnatun kyselytutkimuksen tuloksista. Lisää Johannan ajatuksista voit kuulla oheisesta videosta.

Alma Diverson Merja Pyhälän esityksessä ”Laadukas data ja kohdentamisen hyöty kampanjoissa” pureuduttiin Alman medioiden tarjoamaan kohdennettuun mainontaan. Pyhälä taustoitti, kuinka kohdennuksen pohjana toimivat niin selailuun perustuvat segmentit kuin sosiodemografiset jaottelut. Päivän aikana toistui useaan kertaan ajatus siitä, että data ei yksin riitä, vaan se tarvitsee tuekseen suunnitelmallisuutta, sisältöä ja seurantaa. ”Ilman laadukasta sisältöä ei ole laadukasta dataa”, summasi Pyhälä.

Mikko Hakala kertoi puheenvuorossaan ”Big Data analytiikka-alusta osana markkinoinnin kokonaisratkaisua” Fonecta Enterprise Solutionsin markkinointiratkaisuista. Kun tietoa kerätään niin evästeistä, yritystietorekistereistä kuin avoimen datan palveluista, on melkoinen työ louhia valtavista datamassoista merkityksellisyyttä. Hakala esitteli monipolvisia teknisiä kaavioita mutta muistutti, että ihmistä tarvitaan prosessissa edelleen, vaikka koneet louhivat tiedon.

Håvard Kvalheim esitteli norjalaisen Polaris Median Big Data -periaatteita puheenvuorossaan ”Big Data – From Hype to Insights and Results”. Mielenkiintoisessa puheenvuorossa kuultiin, kuinka vuosisatojen perinteet omaava, sanomalehtitaustasta ponnistava mediakonserni on – yrityksen, erehdyksen ja onnistumisen kautta – siirtynyt kohti data-aikakautta.

Kvalheim painotti, että Big Data ei ole vain IT-osaston projekti, vaan se ulottuu kaikkialle myynnistä sisällöntuotantoon. Ensin on selvitettävä niin lainsäädännön vaatimat seikat kuin yrityksen tiedonkeruukäytännöt, sitten luotava ymmärrys siitä, mitä datalla halutaan tehdä, ja vasta sitten on syytä ryhtyä toimeen. ”Älä anna IT-osaston luoda Big Data -hirviötä”, Kvalheim kärjisti pilke silmäkulmassa.

IAB Finland kiittää kaikkia seminaarivieraita ja puhujia antoisasta aamupäivästä! Erityiskiitos myös tilat tarjonneelle Alma Medialle, aamiaisen sponsoroineelle Fonecta Enterprise Solutionsille, upeat lahjakassit tarjonneelle Raylle ja tietenkin oppaan luomisessa mukana olleille henkilöille!

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää