Icon
IAB Finland vahvistaa rooliaan yleisömittauksen standardoijana ja kehittäjänä Suomessa Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

IAB Finland vahvistaa rooliaan yleisömittauksen standardoijana ja kehittäjänä Suomessa

15.04.2013

Yleisömittauksen ongelmiin yhdessä palveluntarjoajien kanssa ratkaisuja etsinyt IAB Finlandin Mittaustyöryhmä organisoidaan uudelleen. Työryhmän toimintaa tehostetaan valitsemalla nimetyt asiantuntijajäsenet, jotka edustavat laajasti IAB:n jäsenkuntaa. Samalla parannetaan tiedonkulkua eri toimijoiden välillä. Yleisömittauksen murroksessa on tärkeää, että koko IAB:n jäsenkenttä on yhdessä rakentamassa koko alaa palvelevaa mittaustapaa.

Internetin yleisömittaus on suurien muutosten alla palveluntarjoajien panostaessa myös demografisia tietoja keräävään paneelipohjaiseen mittaukseen. Uusien mittaustarpeiden lisäksi verkkomainonnan alan toimijoiden roolit ovat merkittävien muutosten keskellä – verkkomediat ovat myös mainostajia, sekä mainostajat laajoine verkkosivustoineen medioita.
IAB Finlandin hallitus on tehnyt päätöksen yleisömittausta standardoivan ja kehittävän Mittaustyöryhmän toiminnan tehostamisesta. Mittaustyöryhmään valitaan yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan verkkomittauksen asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko verkkomainonnan arvoketju huomioiden. Työryhmään on valittu jäsenet neljästä verkkomediaa, kahdesta mainostajaa, yhdestä mediatoimistoa sekä yhdestä analytiikkapalvelujen tarjoajaa edustavista IAB:n jäsenyrityksistä. Työryhmän toimintasuunnitelmaan kuuluu erilaisten mittauspalveluntarjoajien aktiivinen kuuleminen sekä avoin keskustelu muiden digiekosysteemiin kuuluvien tahojen kanssa. Tiedonkulun avoimuuteen ja proaktiivisuuteen tullaan panostamaan mm. laajentamalla työryhmän kokouspöytäkirjojen jakelua.
"Uudistuksella on kaksi tärkeää tavoitetta: toisaalta tehostaa päätöksentekoa asioissa, jotka vaativat asiantuntijaryhmän kannanottoja ja koskevat koko verkkomainonnan alaa, ja toisaalta lisätä avoimuutta työryhmän toiminnasta IAB:n jäsenten, muiden markkinointialan liittojen sekä tiedotusvälineiden suuntaan. Uudistetun ryhmän tarkoituksena on myös osaltaan varmistaa, että tapa, jolla yleisömittausta tehdään, tukee alan kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla,” IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja Janne Korpi kertoo.

IAB Finlandin Mittaustyöryhmän edustajat 2013:
Puheenjohtaja Janne Korpi, Chief Account Officer, Quru
Teemu Relander, Head of Online Performance Unit, Sanoma
Ilkka Porna, Head of online analytics, MTV3 Internet
Pia Ruusukivi, Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys
Mikko Ristimäki, Director, Online Development & Technology, Aller Media
Antti Kallio, Planning Director, Dagmar
Markus Sillanpää, Development Manager, SOK
Jussi-Pekka Erkkola, Head of Digital Marketing, Valio / Mainostajien Liiton Digiryhmän edustaja

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää