Icon
IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä

27.10.2017

IAB Europe pahoittelee Euroopan parlamentin eilistä päätöstä hyväksyä ehdotettu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin kiistanalainen selonteko. Parlamentti päätti vain pienellä äänten enemmistöllä kieltää mainosrahoitteisia yrityksiä antamasta online-sisällöt käyttäjille sitä vastaan, että käyttäjät antavat suostumuksen mainosprosessin kannalta olennaisten tietojensa käyttöön.

"Euroopan parlamentin ePrivacy-asetusta koskevassa tekstissä rajoitetaan olennaisesti yritysten mainosrahoitteista liiketoimintaa kieltämällä näitä rajoittamasta tai olemaan jakamatta sisältöjä sellaisille käyttäjille, jotka eivät anna suostumustaan datapohjaiseen mainontaan liittyvään tiedonkeruuseen", huomauttaa IAB Europen CEO Townsend Feehan.

ePrivacy-asetus saattaa vakavasti vaarantaa internetin luonteen sivuuttamalla datan ja yritysten digitaalisen liiketoiminnan välisen yhteyden. Lyhyen aikavälin seuraus olisi merkittävä askel taaksepäin eurooppalaiselle internetille. Kun julkaisijat eivät pysty kohdistamaan mainontaa yleisölle tehokkaasti ja osoittamaan, että mainokset näkyvät käyttäjillä, mainonta menettää arvonsa. Kun mainonnan arvo vähenee, niin verkkopalvelujen arvo - ja viime kädessä myös saatavuus – huononevat palveluissa, jotka eurooppalaiset ovat saaneet tähän asti käyttöönsä pienillä kustannuksilla tai kokonaan maksutta.

Lue IAB Europen lehdistötiedote kokonaan täältä.

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää