Icon
Euroopan digimarkkina kasvoi 10 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

Euroopan digimarkkina kasvoi 10 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla

12.11.2018

IAB Europe on tänään julkaissut yhteistyössä IHS Markitin kanssa AdEx Benchmark H1 2018 -tutkimuksen tulokset. Digitaalinen mainonta kasvoi 10 % 25,7 miljardiin euroon vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Mobiilimainonta ylitti 10 miljardia euroa ja lähestyy 50 %:n osuutta koko digimainonnan panostuksista. IAB Europen ja IHS Markitin syyskuussa julkaistu European Programmatic Market Sizing Report osoitti, että yli puolet ohjelmallisen ostamisen display-panostuksista on mobiiliin.

Videomainonta kasvoi yli neljä kertaa koko displayn verran ja edustaa nyt 30 % display-mainonnasta. Videon kasvu on nostanut koko displayn osuutta digitaalisen mainonnan kokonaispanostuksista. 

Display-mainonnan kasvu (+12, 3 %) jatkaa karkumatkaa hakumainonnan kasvusta (+10,2 %). Display-mainonta saavutti 10 miljardin euroa H1:llä ja vastaa 40 % koko digimainonnasta, ja haku puolestaan 46 %:a. Display-mainonta jatkaa vahvaa kasvua Keski- ja Itä-Euroopassa (+17,9 %) Länsi-Eurooppaan nähden (+11,2 %). Keski- ja Itä-Euroopan markkina (+17 %) vauhditti kokonaiskasvua samaan aikaan kun kypsemmät Länsi-Euroopan markkinat kasvoivat vähemmän (+9 %).

IHS Markit arvelee vuoden 2018 digitaalisen mainonnan panostusten ylittävän 50 miljardia euroa.

Lue lisää ja lataa tutkimusraportti IAB Europen sivuilta.

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää