Icon
En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman Tietosuoja ja markkinointijuridiikka

En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman

08.03.2018 | IABvieras

Kun viides ihminen nykäisee minua hihasta ja kertoo ostaneensa ”sen t-paidan jota se muotiväki käyttää”, tiedän että olemme onnistuneet. Jaa missä? No sisältömarkkinoinnin kultaisessa asiakaspolussa: himo, harkinta, osto.

Tuo nimenomainen t-paita (Arelan Kim – kun sinua nyt kumminkin alkoi kiinnostaa) esiintyi ihka ensimmäisessä Stockmann Magazinessa. Tämän kevään sisällössä on lisää haluttavia tuotehittejä (hellouuu Marimekon unelmanturkoosi Mini-maljakko) mutta myös paljon asiaa, jossa tuote ei todellakaan ole ykköskärki. Lehden kannessa ei ole kauniisti hymyilevää mallia myyvä kolttu yllään, vaan näyttelijälegenda Seela Sella. Hän hehkuu karismaa, yllään Aalto-yliopistosta valmistuneen suunnittelijan vaate, jota ei todellakaan voi ostaa Stockmannilta – eikä itse asiassa mistään muualtakaan.

Mitä se Stockmann nyt tämmöistä, mietit varmaan. Niillähän on vähän vaikeaa, eikös niiden pitäisi vain keskittyä siihen myymiseen? No, siihen he juuri keskittyvätkin.

Ostaa voi niin kovin monesta syystä. Mutta aika vähän ihmisellä on niitä täysin välttämättömiä tarpeita. Uusi mekko, muotoiluvaahto, sohvatyyny, kännykänkuori, torkkupeitto, lompakko… Käsi pystyyn: todellako kuolema sinut korjaa, jos et hanki (yhdettätoista) villapaitaa kaappiin?

Tarpeiden herättäminen on välttämätön perusta kaikelle markkinoinnille. Himon ja sitä kautta harkinnan on herättävä. Vasta sen jälkeen voi ohjata ostopolulla ne seuraavat askeleet, kassalle saakka.

Tämän takia Stockmann halusi sisältömarkkinointiohjelman, jonka henki on lifestyle, ja juttuja, joita ihmiset haluavat joka tapauksessa lukea. Teimme heille monikanavaisen ratkaisun: Lehden kotisohvan viereen syventymistä ja harkintaa varten ja muistuttamaan brändin laadukkuudesta. Verkkosisältöä ohjaamaan ihastuttamisen ja palvelujournalismin kautta suoraan verkkokauppaostoksille. Some-sisältöä sinne missä asiakkaatkin ovat. Ja paljon muuta: tekemämme sisällöt näkyvät myymälässä, verkkokaupassa ja asiakkaamme tapahtumien sisällössä ja ilmeessä.

Asiakasta aidosti kiinnostavat sisällöt, jotka hän kohtaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, toimivat tutkitusti myynnissä. Rakentamamme ostopolku toimii: inspiroivalle sisällöllemme altistuneet asiakkaat ovat sisältöohjelmamme alusta asti ostaneet reilusti enemmän kuin he, jotka eivät ole sitä nähneet.

Aion muuten viikonloppuna hankkia sen Marimekon maljakon. Jos niitä on vielä jäljellä.

Kirjoittaja Jenni Lieto on John Brown Median päätoimittaja, joka tietää, että parhaiten sisältömarkkinoinnissakin toimii juttu josta jää tunnejälki – ilahdutus, yllätys tai himotus.

07.05.2021

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

lue lisää

18.11.2020

Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää