Icon
Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta Teknologia ja data

Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta

02.09.2015 | Terhi Halsvaha

Markkinointiviestintä yhteisömedioissa on hivuttautunut moneen organisaatioon, mutta se on yhä valitettavan irtonainen osa kokonaisuutta. Kampanjakalentereihin on ilmaantunut lisärivi ”some”, yritykseen on rekrytoitu diginatiivi tai yrityksen koulutuskalenterissa on myös sosiaalisen median koulutusta. Huonot uutiset: tällä ei pitkälle pötkitä!

Ilmassa on kuitenkin positiivisia merkkejä siitä, että monet asiakkaat toivovat tehokkaita viestinnän kokonaisuuksia yksittäisten tekojen ja kampanjoiden sijaan. Toimivin kokonaisuus koostuu sirpaleista, jotka vievät kuitenkin kaikki yhtä ja samaa pääviestiä eteenpäin, mutta eri tavoin, kohdennettuna ja erilaisille kohdeyleisöille. Termi kokonaisuus ei siis enää tässä ajassa tarkoita vanhan maailman yhtä isoa kampanjalähtöä, johon kytkeytyy jättimäinen mediaraha.


Viestintätoimistojen rooli muutoksessa

Sirpaleisuuden haaste näkyy toimistokentässäkin ja muutosvalmiuksissa on suuria eroja. Osa nauttii toimintakonseptien muutoksen vauhdista ja antautuu täysin sylein uuden vietäväksi, osa välttelee ja vähättelee muutosta. Tehokkaimman markkinointiviestinnän tarjoaminen asiakkaalle haastaa oman, totutun ansaintalogiikan ja pelottaa monia toimistoja.

Digitalisaation mukanaan tuoma muutos kyseenalaistaa myös asiakkaan organisaation toimivuuden. Onnistuminen markkinointiviestinnässä vaatii tässä ajassa integraatioajattelua, joka häivyttää perinteisiä tiimirajoja. Prosesseja ei voi enää katsoa yksinomaan markkinoinnin, myynnin tai viestinnän näkökulmasta vaan parhaat onnistumiset luodaan luovalla yhteispelillä.


TOP 3 -vinkit integroitua markkinointiviestintää ostavalle

  1. Tunnustele, että valitsemasi toimisto innostuu muutoksesta, eikä hyydy sen edessä. Optimistinen ja avoin suhtautuminen takaa tulokset jatkossakin.
  2. Varmista, että organisaatiossasi haasteiden kampittamiseen on poimittu oikeat henkilöt, joskus oikea porukka löytyy yli tiimirajojen.
  3. Huomioi irtonaisten lähtöjen sijaan markkinointiviestinnän jatkumo, joka kasvattaa brändiäsi niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Brändinrakennus on maratonjuoksua. Se ei saa tyssätä budjetointijaksojen suvannoissa.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää