Icon
Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia Teknologia ja data

Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia

13.05.2020 | Emmy Ramsay

Miten tavoitan asiakkaani online-kanavissa ja saan heistä lisätietoa? Entä miten saan lisää samankaltaisia potentiaalisia asiakkaita? Emmy Ramsay tarjoaa markkinoijille vinkkejä yleisön tehokkaampaan tavoittamiseen.

Nykyasiakkaiden tavoittaminen on ollut hankalaa perinteisessä mediassa tehtävässä online-mainonnassa. Verkkokaupat pystyvät tekemään retargetointia, mutta jos yrityksen asiakkaat asioivat pääsääntöisesti kivijalassa tai kyseessä on palvelutuote, vaikeuskerroin lisääntyy. Evästeiden eroosio aiheuttaa tulevaisuudessa entistä enemmän haasteita evästepohjaiselle retargetoinnille.

Yrityksen nykyasiakkaat ovat erityisen arvokkaita kontakteja. Näistä kontakteista täytyy pitää huolta, ja heille tulisi viestiä myös online-kanavissa säännöllisesti ja personoidusti.

Myös aiemmin ostaneiden asiakkaiden aktivointi uudelleen ostaviksi asiakkaiksi on ollut hankalaa, jos he eivät ole vierailleet yrityksen sivustolla tai avanneet markkinointisähköposteja.

Nämä haasteet ovat ratkaistavissa tuomalla offline-dataa käytettäväksi online-ympäristöön. Käytännössä tämä tehdään löytämällä jokin yhdistävä tekijä offline- ja online-datasta ja luomalla online-yleisö niistä käyttäjistä, joille löytyy yhdistävä datapiste.

Esimerkkinä tästä on Sanoman uusi Mukautetut yleisöt -palvelu, jonka kautta markkinoija voi tuoda omat offline-yleisönsä hyödynnettäviksi ja rikastettaviksi online-ympäristöön: markkinoija lataa palveluun omat asiakaslistansa, jotka sisältävät sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. Palvelu anonymisoi tiedot automaattisesti ja hakee Sanoman kirjautuneista käyttäjistä ne, joille löytyy markkinoijan listassa oleva yhteystieto. Näin saadaan markkinoijan käyttöön online-yleisö, jolle voi kohdentaa mainontaa, jota voi laajentaa look-a-like-mallinuksella tai jonka avulla voi lisätä asiakasymmärrystä esimerkiksi yleisön mediankäytöstä, elämänvaiheista tai kiinnostuksen kohteista. Tätä ymmärrystä voi hyödyntää vaikuttavamman mainonnan suunnitteluun.

Analysoimalla markkinoijan nykyisiä asiakkaita yleisöstä voidaan löytää korostumia ja yhdistäviä tekijöitä. Tätä tietoa hyväksi käyttäen voidaan mallintamalla löytää uusia yleisöjä, jotka muistuttavat mahdollisimman paljon yrityksen arvokkaimpia asiakkaita. Näin laajennamme markkinoijan omaa yleisöä. Kohdentamalla mainontaa tälle laajennetulle yleisölle, tavoitamme yritykselle erittäin potentiaalisia uusia asiakkaita.

Emmy Ramsay johtaa Sanomalla datan ja display-tuotteistustiimiä.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää