Icon
Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita Teknologia ja data

Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita

01.04.2021 | Eija Sipilä

Vastuullisuus, kestävä kehitys, yritysten yhteiskuntavastuu – kaikki nämä termit näkyvät voimallisesti mainostavien brändien toiminnassa ja niiden brändiviestinnässä. Edistykselliset ja aidosti vastuulliset yritykset voivat saavuttaa kestävällä kehityksellä merkittävää kilpailuetua: asiakkaat haluavat tehdä yhä merkityksellisempiä ostovalintoja. Tämä korostuu korostumistaan B2C-maailman lisäksi myös B2B -puolella, ja on sanomattakin selvää, että vastuullisuuden painoarvo tulee kasvamaan tulevaisuudessa, alasta riippumatta – eikä ulkomainonta mediana ole poikkeus.

Tiedämme, että kaikella toiminnalla on vaikutuksia ympäröivään yhteiskuntaan ja esimerkiksi ympäristöön, myös erilaisilla mainostilaa myyvillä mediakanavilla. Mutta mitä vastuullisuus on nimenomaan ulkomainonnassa? Mitä median ostajan on hyvä tietää ulkomainonnan vastuullisuudesta?

Ympäristönäkökulmia ulkomainonnassa

Kaikentyyppiset mediat käyttävät elinkaarensa aikana eri tavoin energiaa – oli kyse printtimediasta tai digitaalisista kanavista. Ulkomainonnan tapauksessa energiaa kuluu esimerkiksi digitaalisissa mainospinnoissa. Myös mainosjulisteiden ja -taulujen valmistus ja logistiikka vie luonnollisesti energiaa ulkomainosyrityksen toiminnan eri vaiheissa.

Ulkomainosalalla esimerkiksi JCDecaux ottaa nämä näkökohdat huomioon minimoimalla mainoslaitteidensa sähkönkulutuksen älykkäällä teknologialla ja käyttämällä 100 % uusiutuvaa sähköä kaikessa toiminnassaan. Myös ajoreittien optimointi ja polttoaineen kulutuksen vähentäminen ovat keskiössä. Tämä työ muiden joukossa on huomioitu mm. CDP:n (ent. Carbon Discloser Project) toimesta, ja JCDecaux onkin saavuttanut parhaan arvosanan ”A” toimistaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Muita ympäristövaikutuksia ulkomainontaan tuo mm. materiaalien käyttö. Mainostaulut ja -julisteet sekä mainoslaitteiden valmistuksessa käytettävät materiaalit ja niiden kierrätettävyys on olennaista kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa. JCDecaux käyttää kaikissa itse toimittamissaan julisteissa ainoastaan sellaista paperia, joka on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä PEFC- tai FSC-sertifikaatein.

Ulkomainonnan sosiaalinen vastuu

Ulkomainonta on toiminnallaan myös merkittävä työllistäjä, kun verrataan esimerkiksi digitaalista ulkomainontaa ja muuta digitaalista mainontaa internet-alustoilla.

Koska ulkomainosfirma pitää koko mainoslaitteen tai julisteen elinkaaresta fyysisellä työllä huolta – asentaa ja huoltaa, kiinnittää sekä poistaa – ulkomainonnan työllistävä vaikutus on omaa luokkaansa. Samassa yhteydessä välittäminen ja työntekijöiden turvallisuus ovat aidosti asioita, joilla on merkitystä laajassa mittakaavassa.

Vastuullinen ulkomainostoimija pitää luonnollisesti myös huolta niin yksilöiden kuin asiakasyritystenkin tietosuojasta, ja GDPR:n tarkka noudattaminen on itsestäänselvyys.

Vastuullinen arvoketju ulkomainonnassa

Sen lisäksi, että ulkomainonta on yhtenä kumppanina osa mainostavan yrityksen arvoketjua, myös itse ulkomainosyrityksellä on monessa tapauksessa kattava toimittajaverkosto. Materiaaleja tilataan eri tarkoituksiin ja rakentaminen osana kaupunkien infrarakentamista voi tapahtua osaltaan yhteistyökumppaneiden kanssa.

Suoran työllistävyyden lisäksi ulkomainostoimijat myös tuovat toimimillaan alueilla taloudellista toimeliaisuutta paikallisille yrittäjille: ulkomainostoiminta voi työllistää suuren määrän erilaisia paikallisia yrityksiä aina jätehuollosta rakennusurakoitsijoihin.

Samalla lailla, kun mainostajan kannattaa vastuullisuusmielessä miettiä, millaiselta toimijalta ostaa ulkomainontaa, kestävän kehityksen mukainen ulkomainosyritys pitää huolen siitä, että myös heidän toimittajansa ovat sitoutuneet vastuullisuuteen ja hyvän liiketoimintatavan noudattamiseen.

Osana kaupunkikuvaa ja yhteiskuntaa

Ulkomainostoimijat tuovat parhaimmillaan viihtyisyyttä ja käytännöllisyyttä kaupunkielämään: joukkoliikenteen pysäkit tuovat suojaa ja valoa sekä tarjoavat hyvät olosuhteet miellyttäviin mainoksen kohtaamisen hetkiin. Vastuullisuus voi näkyä katukuvassa positiivisesti myös esimerkiksi JCDecaux’n aurinkopaneeleilla toimivien pysäkkikatosten tai pysäkkien viherkattojen muodossa!

Lisäksi ulkomainostoimijat, jotka operoivat osana paikallisliikenteen infrastruktuuria, tuottavat palvelua julkisen liikenteen eduksi. Kaupallinen toiminta kattaa pysäkkien ylläpidon kustannukset, ja kaupunki saa pysäkkioperoinnin ja huollon ilmaiseksi – näin toimiessaan ulkomainostoiminta siis säästää veronmaksajien rahoja ja pitää yllä joukkoliikenteen pysäkki-infrastruktuuria.

Olennaista mainosmedioiden toiminnassa on luonnollisesti myös itse mainonnan sisältö ja sen säätely. Ulkomainonnalla on tämän osalta hyvät toimintamallit, josta esimerkkinä todettakoon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöstö, joka luo kehikon hyvään markkinointitapaan. Toisaalta, kun ajatellaan hyvää mainontaa eri näkökulmasta, vastuullinen ulkomainonta mediana ja ympäristönä on mainostajalle luotettava: mm. digitaalisella ulkomainonnalla ole riskiä näkyä ei-toivotuissa ympäristöissä, niin kuin internet-mainonnan kohdalla saattaa olla riskinsä käydä.

Kokonaisuudessaan ulkomainonnalla voidaan siis nostaa mainostavan yrityksen vastuullisuusprofiilia ja näin mahdollistaa yrityksen kestävään kehitykseen liittyvien tavoitteiden saavuttamista.

Kaikkiin vastuullisuuden osa-alueisiin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ulkomainonnan kumppania valitaan. Yhdessä voimme tuoda vastuulliselle yritykselle tai tuotteelle kestävän kehityksen mukaisen mainosmedian – ihmisten ja ympäristön takia.

Kirjoittaja Eija Sipilä toimii JCDecaux'n vastuullisuus- ja laadunhallinta-asiantuntijana.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää