Icon
Vastaako Jouko Joku markkinointinne mittaamisesta ja tuloksellisuudesta? Teknologia ja data

Vastaako Jouko Joku markkinointinne mittaamisesta ja tuloksellisuudesta?

14.05.2021 | Raisa Summanen

Markkinoinnin ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelu on niin hauskaa puuhaa, että mukaan hyppää helposti koko organisaatio. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaisen lähipiirilläkin on paljon hyviä mielipiteitä oikeasta linjasta. Mutta kun pöydälle nostetaan markkinoinnin laaja-alainen mittaaminen ja tekemisen tulosten kylmäverinen arviointi, väki vähenee. Pitopöytään jää usein vain se kuuluisa JOKU. Kutsutaan häntä nyt vaikka Jouko Jokuksi. Vaatii määrätietoista muutosjohtamista, jotta muutkin kiinnostuvat ja ymmärtävät mittaamisen tärkeyden.

Osallista jokainen organisaation jäsen mittaamiseen ja tuloksellisuuden seuraamiseen

Markkinoinnin mittaaminen kaadetaan usein analyytikkojen, data scientistien ja erilaisissa liiketoimintavastuissa olevien harteille. Vaikka yrityksen jokaikinen ihminen vaikuttaa tuloksellisuuteen. Siksi on tärkeää, että jokainen ymmärtää oman vaikutusvoimansa, asettaa tavoitteita toiminnalleen ja seuraa tuloksia.

Älä mystifioi mittaamista, tee siitä kaikille helppoa

  • Avaa mittaamisen mekaniikkaa, tarkoitusta ja terminologiaa. Osoita tulokset. Kouluta ihmisiä tarpeen mukaan.
  • Osallista kaikki yhteisten tavoitteiden määrittämiseen ja ymmärtämiseen. Kutsu vaikka hyvin fasilitoituihin työpajoihin, jotta kaikki saavat äänensä kuuluviin.

Käännä funktioiden tavoitekompassit samaan suuntaan

Suurimmat haasteet läpi koko organisaation menevien E2E-projektien läpiviennissä johtuu usein siitä, että eri funktioilla on erilaisia, jopa keskenään ristiriitaisia tavoitteita.

Kaikella tekemisellä, johtamisesta tuote- ja palvelukehitykseen, markkinointiin ja logistiikan arkeen asti, on oltava isossa kuvassa yhteinen suunta. Kun kaikilla on yhteinen tavoite, tuloksien seuraamiseen voidaan rakentaa yhteinen mittaristo. Yhteinen tavoite ja yhteinen mittaristo lisäävät tekemisen merkitystä myös yksilötasolla.

Auta funktioita näkemään niiden rooli yhteisten tavoitteiden rakentajana

  • Ohjaa määrittämään operatiiviset ja taktiset tavoitteet osana strategisia kokonaistavoitteita.
  • Jos tunnistatte tuloksellisuuden mittaamisessa kehitettävää, rakentakaa kehityksen tiekartta. Sopikaa vastuuhenkilöt, jotka vievät priorisoituja kehityskohteita eteenpäin. Haastakaa myös kumppaneita tuomaan omaa näkemystään kehitystyöhön ja miettimään teidän tarpeisiinne soveltuvia ratkaisuja.
  • Käykää tuloksia yhdessä läpi säännöllisesti, jotta uudesta toimintamallista tulee osa normaalia arkea.

Rakenna työkalupakki asiakaspolun eri vaiheiden mittaamiseen

Markkinoinnin mittaamisessa on osattava käyttää ”työkalupakkia” oikein. Asiakaspolun eri vaiheiden ja erilaisten toimenpiteiden tuloksellisuuden todentamiseen tarvitaan erilaisia mittareita, erilaisia tapoja mitata ja usein myös erilaisia mittaussyklejä.

Taktisen, erityisesti digikanavissa toteutetun mainonnan mittaaminen ja raportointi on helpoimmillaan hyvin suoraviivaista ja reaaliaikaista. Tämä on tuonut ’kärsimättömyyttä’ markkinoinnin tuloksellisuuden todentamiseen. Ei malteta odottaa. Onneksi suunta on kääntynyt ja perustotuuskin palautuu mieleen: kokonaisvaltainen brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja mittareiksi tarvitaan muutakin kuin välitön aktivoituminen tai kova konversio.

Milloin organisaatio kannattaa osallistaa mittaaamiseen ja tuloksellisuuden seurantaan: NYT.

Vielä yksi vinkki: kollegani Dagmar Driven strategi Iida Marjosalmi kokosi 7+1-kohdan listan, jonka avulla markkinoinnin mittaamista voi kehittää systemaattisemmaksi ja laaja-alaisemmaksi.

Kirjoittaja Raisa Summanen kehittää yhdessä asiakkaittensa kanssa markkinoinnin tuloksellisuutta. Hän toimii Dagmarissa Senior Client Directorina.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää