Icon
Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus Teknologia ja data

Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus

16.11.2011

Ohjeistus on laadittu lisäämään mainostajien luottamusta ja helpottamaan mainostajia valitsemaan eettisesti oikein toimiva kumppani. IAB Finland listaa sivuilleen tätä ohjeistusta noudattavia yrityksiä.

Ohjeistuksen on koonnut IAB Finlandin Hakutyöryhmä.

Asiakaskohtaamisen pelisäännöt

Kohtaamisessa on selkeästi informoitava, että ollaan tarjoamassa maksullista palvelua, ei pelkästään esim. tarkistamassa yhteystietoja

Palvelun tuottajan edustaja on varmistettava, että neuvottelee ko. hankinnasta päättävän henkilön kanssa

Ostajaa on informoitava seuraavista asioista:

  • – Palvelun sisältö ja käyttötarkoitus yritykselle
  • – Palvelun hinta/hinnasto/hintaperuste
  • – Sopimusaika
  • – Toimitusehdot (tilausvahvistus, ilmoitusvedos, tuotantovahvistus)
  • – Palvelun ylläpito eli tietojen päivitys sopimusaikana
  • – Laskutusajankohta ja maksuehdot
  • – Myyjän yhteystiedot

Tilausvahvistus

Myyntitapahtuman jälkeen on toimitettava selkeä tilausvahvistus:

  • – Asiakastiedot (yritys, Y-tunnus, yhteyshenkilö/tilauksen tekijä ja yhteystiedot)
  • – Sopimuspäivä
  • – Laskutusosoite ja yhteyshenkilö
  • – Tilattu tuote/palvelu ja sen sisällön kuvaus (tuotenimike, määrä, A-hinta, nettohinta)
  • – Hintaerittely ja kokonaishinta ilman alv:tä ja alv:lla
  • – Myyjän yhteystiedot (yritys, nimi, sähköposti, puhelin)
  • – Selkeät ja yksikäsitteiset sopimusehdot (peruutusoikeus/irtisanominen, muutosmenettely ja hinnasto tilattuun palveluun (=päivitykset esim. Yhteystietoihin), maksuehto, ilmoituksen sisällön ja aineiston käyttöoikeus ja oikeellisuus ja osapuolien vastuu, sopimuksen voimassaolo)
  • – Palvelun tuottajan asiakaspalvelun yhteystiedot
  • – Erillishuomautukset

Hinnoitteluperusteen läpinäkyvyys

Myyntitapahtumassa on selkeästi informoitava asiakasta, mikä on palvelun hinnoitteluperuste:

  • – Aikapohjainen hinnoittelu; esim. vuosi-ilmoitus, ei merkitystä kuinka paljon ilmoitusta luetaan tai siihen reagoidaan
  • – Lisänäkyvyyden hinta; esim. logot, lisärivit yms.
  • – Hakusanat, joilla yritys tulee mukaan tuloslistaukseen; hakusanojen hinta
  • – Näyttö- tai klikkipohjaiset hinnoittelumallit; veloitetaanko asiakasta aina, kun ilmoitus esitetään käyttäjälle (näyttöpohjainen hinnoittelu) vai vasta kun joku klikkaa ilmoitusta
    (klikkipohjainen hinnoittelu)
  • – Terminologian käyttö: myyntitapahtumassa ja tilausvahvistuksessa avattava käytetyt termit kansantajuisesti, mitä tarkoitetaan esim. ”hakuosumalla” tai ”tuloslistauksella”

IAB Finlandin standardit ja suositukset

Lataa Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus PDF-muodossa

Lisätietoja:

Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, birgitta.takala(at)iab.fi
Ismo Tenkanen, IAB Finlandin Hakutyöryhmän puheenjohtaja, ismo.tenkanen(at)mediacontacts.fi

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää