Icon
Pinterest - Sisällön jakajan unelma vai tähdenlento? Teknologia ja data

Pinterest - Sisällön jakajan unelma vai tähdenlento?

03.04.2012 | Jari Jaanto

Sosiaalisen median jännittävin uusi tulokas on maaliskuussa 2010 perustettu Pinterest. Palvelun idea on yksinkertainen: jaetaan verkosta löydettyä mielenkiintoista kuva- ja videosisältöä ihmisten nähtäville kansioihin. Tämä mahdollistaa omien kiinnostuksen kohteiden esittelyn sekä hienon sisällön helpon löytämisen.

Pinterest on koukuttaa ja on pelillistetty uudelleenpinnauksien ja tykkäysten mukaan: mitä parempaa sisältöä jaat, sitä enemmän saat tykkäyksiä ja uudelleenpinnauksia. Kokeilimmekin jo huvikseen erään Internet-tuttavan kanssa minkälainen sisältö saa mahdollisimman paljon uudelleenpinnauksia aikaan. Tuttavani voitti löytämällään arkkitehtuurikuvalla.

Palvelussa jaettu sisältö näyttää jakautuvan sekä "kauniisiin asioihin", “kiinnostuksen kohteisiin" ja infografiikoihin. Kauniit asiat, kuten arkkitehtuuri, vaatetus, maisemat ja muu visuaalisesti miellyttävä sisältö on pääosassa. Toisena tulee sitten infografiikat, jotka kertovat markkinoinnista. Näitä onkin tarkoitus alkaa keräämään myös IAB Finlandin Pinterest-tunnuksen alle.

Suosituimmasta sisällöstä löytyy esimerkkejä täältä: http://mashable.com/2012/02/04/popular-pictures-on-pinterest

Pinterest markkinoijalle

Pinterestin tekee markkinoijalla mielenkiintoiseksi palvelun keskittyminen sisältöön. Markkinoijan on helppo luoda Pinterestiin sisältösivu, jonne jakaa sisältöään. Pinterest soveltuukin parhaiten juuri muoti- ja sisustusbrändeille. Markkinoijan tulisi kiinnittää ehdottomasti laadukkuuteen huomiota. Pinterestiin kannattaa ladata kuvia jotka miellyttävät käyttäjiä ja lähtevät leviämään. Pinterestin sisältöä ei vielä voi kohdentaa mitenkään, eli se soveltuu globaaleille brändeille parhaiten.

Sivustojen taas on helppo saada lisää kävijöitä sekä sivulatauksia liittämällä sivustolleen "jaa Pinterestiin"-nappi. Tämän käytöstä ei kuitenkaan vielä ole mitään tietoa, koska monet jakavat sisältönsä pääasiassa Facebookiin. Kuitenkin mikäli sisältö on Pinterestin käyttäjien mieleen, kannattaa nappi lisätä. Eli siis mikäli sivustollasi on sisustus-, muoti-, ruoka- tai muita vastaavia sisältöjä, kannattaa napit näihin lisätä.

Esimerkkejä Suomesta ja maailmalta

Time Magazine käyttää hyödykseen Pinterestiä pinnaamalla artikkeleidessaan olevan kuvituksen ja kirjoittamalla lyhyen esityksen tästä. Samalla Time Magazine pyytää ihmisiä pitämään uudelleenpinnauksissa selitykset paikoillaan. Kuvat ovat laadukkaita ja ihmiset jakavat niitä mielellään. Jokainen jakelu tuo lisää näkyvyyttä linkeille, jotka menevät suoraan Time Magazinen sivuille.
http://pinterest.com/time_magazine/pins/

Finnair on luonut asiakkaiden kuville oman Pinterest-seinän ja joukkoistaa markkinointiaan. Asiakkaiden ottamat kuvat lennoilta kauniin näköisistä maisemista ovat sisältöä, joka varmasti lähtisi leviämään Pinterestissä. Tämä myös motivoi kuvien jakajia, kun he saavat paikan jonka kautta heidän kuvansa saavat lisää uudelleenpinnauksia ja tykkäyksiä.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnair_pyytaa_asiakkailtaan_kuvia_lennoilta_kiinnitettavaksi_netin_pinterest_seinalle

Oikotie käyttää Pinterestiä hyödykseen näyttääkseen upeita sisustus- ja arkkitehtuurikuvia. Nämä ovatkin saaneet tykkääjiä ja uudelleenpinnauksia.
http://pinterest.com/oikotieasunnot/

Yhdysvaltain armeijallekin löytyy sivut Pinterestistä. Heidän pinnauksensa koostuvat pääasiassa sotilaskuvista ympäri maailmaa.
http://pinterest.com/usarmy

Lisää kampanjoita kannattaa käydä katsomassa Mashablen artikkelista: http://mashable.com/2012/03/23/pinterest-marketing-campaigns/

Tekijänoikeuksista

Palvelu herättää paljon kysymyksiä tekijänoikeudellisessa mielessä. Kuitenkaan ei kannattaisi pelätä oman sisällön leviämistä liikaa, vaan pitää enemmänkin Pinterestiä ikkunana omaan sisältöön ja saada tätä kautta lisää kävijöitä. Pinterest on suuri mahdollisuus eikä uhka.

Talentumin juristikirjeessä on muodostettu Juridian opastuksella tiettyjä käyttösääntöjä: http://www.suomenlaki.com/juristikirje/varovaisesti+pinterestissa/a2088977

Samoin myös Tarmo Toikkasen blogista löytyy hyviä vihjeitä Pinterestin tekijänoikeuksiin: http://www.opettajantekijanoikeus.fi/2012/03/tekijanoikeuksien-uudella-rintamalla-pinterest/

...ja tilastoista

Pinterest on maailman nopeiten 10 miljoonaan käyttäjään kasvanut palvelu: vain puolessa vuodessa. Palvelu saavutti 11 miljoonan käyttäjän rajan tammikuussa, ja tällä hetkellä sitä käyttää arviolta 15 miljoonaa. Tilastojen mukaan 68% palvelun käyttäjistä on naisia. http://techcrunch.com/2012/02/07/pinterest-monthly-uniques/

Tällä hetkellä taas kun katsotaan Alexasta ja Google ad plannerista, näyttää että kasvu on pysähtynyt maaliskuun kohdalla. Google näyttää hirveää nousua koko alkuvuoden osalta, kun taas pysähtymisen merkkejä maaliskuussa. Nähtäväksi jääkin, onko Pinterest vain nopea tähdenlento, vai jääkö se elämään.

http://www.alexa.com/siteinfo/pinterest.com

https://www.google.com/adplanner/?pli=1#siteSearch?uid=domain%253A%2520pinterest.com&geo=001&lp=false

Pinterest muualla verkossa

Kannattaa lukea myös Jenni Siikanivan blogaus Pinterestistä! http://www.tulos.fi/artikkelit/onko-pinterest-uusi-facebook/

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää