Icon
Onko verkkokauppaliiketoiminta jo menetetty kansainvälisille toimijoille? Teknologia ja data

Onko verkkokauppaliiketoiminta jo menetetty kansainvälisille toimijoille?

31.05.2018 | A-Lehdet

Siltä välillä on vaikuttanut, kun koko kevään olemme saaneet lukea erityyppisiä kirjoituksia siitä, miten Amazon on tulossa Pohjoismaihin ja miten suomalaisena verkkokauppana meidän tulisi valmistautua tähän kansainvälisen jätin tuloon. Sitä samaa ovat kertoneet myös eri tutkimukset viime vuosilta, joissa suomalaiset kuluttajat kasvattavat jatkuvasti verkko-ostamista (viime vuonna 4,9 miljardia € Yle/Kaupanliitto), mutta rahat valuvat kansainvälisille toimijoille, kuten juuri Amazonille. Esimerkiksi PostNordin tutkimuksen mukaan 44 % suomalaisista kuluttajista ostaa kuukausittain kansainvälisistä verkkokaupoista, josta rahan mieluusti toki toivoisi jäävän suomalaisille yrittäjille.

Se tiedetään jo hyvin todennäköisenä faktana, että Amazon on tulossa Ruotsiin jo piakkoin sekä hyvin todennäköisesti myös Suomeen lähitulevaisuudessa. Uuteen maahan tullessaan Amazon on tyypillisesti muuttanut maiden verkko-ostamista muun muassa kiihdyttämällä hintakilpailua, nopeuttamalla toimitusaikaa, mutta myös lisäämällä verkko-ostamista ylipäätään. Fakta on myös se, että suomalaiset yritykset ovat jo vahvasti takaa-ajajina lähdössä tähän kisaan, ainakin jos suomalaisten digitaalista kehitystä kansainväliseen tai vaikka pohjoismaiseenkin tasoon verrataan. Vierailin viime viikolla IAB Europen Interact 2018 -seminaarissa Milanossa, jossa keskusteltiin kansainvälistä isoista toimijoista, jotka kilpailevat rajattomien resurssien vuoksi pitkälti epäreiluilta tuntuvilta eduilla suhteessa suomalaisiin ja eurooppalaisiinkaan yrityksiin. Siellä näytettiin, kuinka esimerkiksi yksittäiset tekoälyn kehityshankkeet saavat näillä kansainvälisillä jäteillä useiden miljardien budjetit, jota vastaan on todella vaikea kilpailla kansallisella tasolla.

Mihin kotimaisissa verkkokaupoissa tulisi jatkossa kiinnittää erityistä huomiota?

Ainakaan kilpailua ei voi voittaa, jos ei edes yritä. Nyt onkin korkea aika tarkastella omaa toimintaa kriittisesti ja miettiä millaisia asioita tehostamalla verkkokauppa saadaan parhaimpaan iskuun, sillä potentiaalista ostajakuntaa Suomesta löytyy. Kasvua ei tarvitse myöskään rajoittaa pelkästään rajojemme sisälle, sillä ostajakuntaa laadukkaille kotimaisille tuotteille löytyy varmasti myös ulkomailta. Yhtenä keskeisempinä asiana on selvittää, että tuotteistuksesta, hinnoittelusta, kohderyhmän ymmärtämisestä, käyttökokemuksesta ja logistiikasta muodostuva oman liiketoiminnan ydin on parhaassa mahdollisessa kunnossa.

Tämän jälkeen menestykseen voidaan merkittävästi vaikuttaa myös muilla kehityksen ja markkinoinnin toimenpiteillä. Markkinoinnin osalta on yhtä tärkeää, ja jatkossa vieläkin tärkeämpää, rakentaa myös kotimaisille verkkokauppabrändeille laajaa tunnettuutta kohderyhmässä sen sijaan, että tuijottaa vain, mistä saadaan se viimeinen ostoon ohjaava klikki.

Huomioi ainakin nämä:

Lopuksi, kun mietit teetkö oikeita markkinoinnin ja tehostamisen toimenpiteitä oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle, niin suosittelemme kiinnittämään huomiota seuraaviin tekijöihin:

  1. Brändin tunnettuus: miten hyvin kohderyhmäsi tuntee verkkokauppasi nimeltä? Mikä on autettu tai spontaani tunnettuus kohderyhmässä? Tiedätkö millä toimenpiteillä voit kehittää tunnettuuttanne?
  2. Taktinen mainonta: millaisia aktivointi kampanjoita teette? Miten saadaan parhaiten ohjattua taktisilla mainoksilla kohderyhmä verkkokauppaan?
  3. Konversio-optimointi: onko verkkokauppanne myynti maksimoitu optimoimalla sivustoa?
  4. SEM/SEO: onko hakukonemainonta kunnossa oikeilla sanoilla? Onko verkkokaupan sisältö rakennettu niin, että se nousee parhaiten hakukoneissa?
  5. CPA: oletteko hyödyntänyt parhaat mahdolliset keinot ohjata kohderyhmään kuuluvia eri sisältöjen parista, monia toteutuksia on tarjolla aktivointiin sidottuna.
  6. Display: jatkuva näkyvyys oikeassa kohderyhmässä oikean sisällön lähellä kehittää suotuisasti sekä tunnettuutta että aktivoi.

Jos tuntuu että verkkokauppasi toimintaa voisi vielä kehittää tai haluat vain vaihtaa ajatuksia aiheesta, niin tervetuloa keskustelemaan asiasta kanssamme A-lehtien aamiaisseminaariin 12.6. klo 8.30 alkaen, agenda ja ilmoittautuminen löytyvät täältä!

Kirjoittaja Päivi Vaipuro toimii myyntijohtajana A-lehtien yritysasiakkaiden mediamyynnissä. Hän on ollut toteuttamassa lukuisia ratkaisuja ideasta kauppaan yhdessä yritysasiakkaiden kanssa.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää