Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa Teknologia ja data

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa

05.10.2015

Tiedote
5.10.2015

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa tuntuvasti Suomessa. Vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla ohjelmallisesti ostettiin jo lähes 14 % display-mainonnasta.

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa vauhdikkaasti myös Suomessa. IAB Finland arvioi mediatoimistoille sekä ohjelmallisen ostamisen toimistoille tehdyn kyselyn perusteella Suomen ohjelmallisen ostamisen määrän olleen vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla 13,7 % display-mainonnasta.

Ohjelmallisen ostamisen kasvu on ollut tuntuvaa. Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 % display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6–7 %.

Ohjelmallinen ostaminen on järjestelmien kautta tapahtuvaa mediatilan ostamista. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Yhä isompi osa maailman mainostilasta ostetaan ohjelmallisesti. IAB Europen arvion mukaan ohjelmallisen ostamisen markkinan koko Euroopassa oli viime vuonna 3,65 miljardia euroa. Vaikka ohjelmallisen ostamisen määrä on kasvanut meillä tuntuvasti, ollaan Suomessa jäljessä maailman isoja mainosmarkkinoita. Esimerkiksi Yhdysvalloissa display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti jo 52 %, arvioivat IAB US ja PwC.

”Voidaan arvioida, että Yhdysvalloissa ollaan kehityksessä meitä edellä keskimäärin viisi vuotta. Kasvu on meillä kuitenkin niin kovaa, että 50 prosentin rajapyykki ylittyy nopeammin kuin viidessä vuodessa”, sanoo IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist.

Ohjelmallinen ostaminen ei rajoitu vain perinteiseen bannerimainontaan. Video- ja mobiilimainosten ohjelmallisen ostamisen nousu näkyy jo Suomessakin. Tulevaisuudessa myös TV:n, radion ja printin mainostilaa tullaan ostamamaan ohjelmallisesti.

”Puhtaasti tulospohjaisen ohjelmallisen ostamisen päälle on alettu ostaa myös tunnettuuden lisäämiseen, kiinnostuksen herättämiseen tai muihin bränditavoitteisiin liittyviä kampanjoita”, Sundquist analysoi.

Ohjelmallisen ostamisen prosesseihin ja läpinäkyvyyteen paneudutaan 5.11. IAB Finlandin järjestämässä seminaarissa. Ohjelmallisen ostamisen opas julkaistiin alkuvuodesta 2015, ja sen voi ladata täältä.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Jukka Sundquist, IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 040 5874128, jukka.sundquist(at)klikki.com

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää