Icon
Mobiilisovellusten merkitys markkinoinnissa kasvaa Teknologia ja data

Mobiilisovellusten merkitys markkinoinnissa kasvaa

14.04.2016 | Digital Media Finland

Mobiilisovelluksista on tullut ensisijainen käyttöliittymä, jolla kuluttajat ovat yhteydessä mediaan, yrityksiin ja toisiinsa. Mobiilisovelluksiin erikoistunut markkinatutkimusyhtiö App Annie ennustaa maailmanlaajuisen mobiilisovellusten latausten määrän kaksinkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana ja yltävän 284 miljardiin vuoteen 2020 mennessä.

Mobiilisovellusten rooli keskeisenä digitaalisena käyttöliittymänä nostaa niiden strategista merkitystä, mikä ulottuu paljon laajemmalle kuin pelkästään mediateollisuuteen. Mobiilisovellukset ohjaavat kuluttajien sitoutumista ja brändiuskollisuutta. Lisäksi niiden avulla voidaan mainostaa, luoda uutta ansaintaa ja tehdä kauppaa.

App Annien mukaan ihmisten mobiilisovellusten parissa käyttämä aika kasvoi 63 % vuonna 2015 Android-puhelimien osalta. Jatkossa sovellukset leviävät puhelimien lisäksi myös muille alustoille. Apple ja Google edistävät VR-laitteille, puettavaan teknologiaan, televisioon ja autoihin optimoitujen sovellusten kehitystä.

Sovellusmarkkinoita ovat hallinneet pelit sekä latausten että tuottojen määrässä. Jatkossa kovinta kasvua ennustetaan muille kuin pelisovellusten kategorialle. Esimerkiksi kuljetuksen ja shoppailun kategorioissa kasvu oli vuonna 2015 jopa voimakkaampaa kuin media & video kategoriassa.

Latasin jokin aika sitten mielenkiinnosta H&M:n mobiilisovelluksen. Sitä ja H&M Clubia markkinoitiin iskulauseella ”Fashion, with benefits.”. Mobiilisovelluksella voi esimerkiksi skannata liikkeessä olevan vaatteen tiedot sovellukseen, josta näkee vaatteeseen liittyvät hinta- ja saatavuustiedot. Jos kyseistä vaatetta ei ole sopivaa kokoa liikkeessä, niin voit saman tien tarkistaa löytyykö sopiva koko verkkokaupasta ja tehdä halutessasi ostoksen mobiilisovelluksesta. Sovelluksen kautta on mahdollista liittyä H&M Clubiin, jolloin saat klubijäsenyyden edut käyttöösi ja luonnollisesti kulloinkin voimassa olevat edut tulevat tietoosi sovelluksen kautta. Huomattavasti kätevämpää kuin lompakon täytteeksi kertyvät kanta-asiakaskortit ja sähköpostin tukkivat markkinointiviestit.

Pelkällä mobiilisovelluksella on äärimmäisen vaikeaa tehdä kannattavaa liiketoimintaa kovan kilpailun vuoksi. Sen sijaan mobiilisovelluksen käyttö markkinoinnin keinona tarjoaa työkalun asiakkaan sitouttamiseen ja lisämyyntiin. Mobiilisovelluksen käytöstä alkaa kertyä käyttäjädataa, josta fiksusti analysoiden ja hyödyntäen muodostuu lopulta sovelluksen arvokkain elementti.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti, joka on useiden vuosien ajan altistunut erilaisille mobiilisovelluksille ja niihin perustuville liikeideoille.

Digital Media Finlandin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Natiivin vuosi 2016
Rahan tuloa ei voi estää
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää